torsdag den 29. september 2016

Monster - Patrick Ness

Jeg græd OVERHOVEDET ikke, da jeg læste den her.

Slet ikke! Jeg var hård som sten! Det er jo en lille historie på kun 3½ time som lydbog. Og jeg er vel også langt over målgruppen, så hvad er der at tude for?

Okay, okay ... 

Jeg tudbrølede. Virkelig ... med umotiverede hulk og snøften og tårer ned ad kinderne.

Jeg mente jo ellers nok at jeg liiige kunne fise ind i Fakta, mens jeg lyttede, men da jeg stod og var ved at tude ned i rugbrødssektionen, måtte jeg stoppe lydbogen og vente til jeg kom hjem. :-)

Jeg har set MANGE bogbloggere rose den her til skyerne og fortælle om hvor dybt den berørte dem. Og nu forstår jeg dem.
Og det endda uden at have læst den fysiske udgave, hvor meget virkfulde illustrationer sikkert gør læseoplevelsen langt mere intens.

MONSTER handler om drengen Connor, hvis mor er syg. Af kræft. Den grimme slags.
Han forsøger at håndtere det så godt han kan, men han føler samtidig at han glider lige så meget ud af livet som hans mor gør. Ingen taler med ham, og når de gør, er det for at øse ud af deres medlidenhed.

Jeg blev vred over hans fars og mormors behandling af ham. Midt i alting syntes jeg at der var et kæmpe omsorgssvigt. Og lærerne! For guds skyld da!
Men er det ikke til at forstå. Også de står i denne uudholdelige situation.

Og bare tanken. Jeg er selv mor. Tænk at skulle fortælle sit barn ... Puha ...

Men Connor forsøger at overleve så godt han nu kan i en meget, grim situation. Han klarer det faktisk fint, også da et monster pludselig står uden for hans soveværelsesvindue, for det er jo ingenting i forhold til det monster han ser i sine mareridt.

Jeg synes det her er en virkelig smuk bog. En virkelig grim bog. Og for fanden hvor er den sørgelig! Men jeg er glad for at jeg læste den.

Jeg giver den 5 ud af 6 hjerter, fordi ... ja, fordi ovenfor.


Og hvad siger de andre bloggere? Jeg gætter på at de var lige så overvældede som jeg, for de omtaler jeg har set, har alle været positive.

Litteratursiden siger at den rammer som en hammer. Spot on. OG så fortæller de også at den bliver filmatiseret. Den ved jeg ikke om jeg har lyst til at se.
Sus' bogblog, der desværre har haft temaet inde på livet, følte sig beriget af at læse bogen, hvilket bare bekræfter mig i at den virker. 5 ud af 5 stjerner.
Boghjørnet var også overvældet på trods af de høje forventninger hun havde til den.

Forlag: Gyldendal
Sider: 214
Hørt som dansk lydbog. Oplæser Christian Engell
3 timer og 25 minutter

Omtale:
"Monster" er en smuk fantasyroman om den 13-årige Connor, der har været plaget af mareridt siden hans mor blev blev syg. Da et monster dukker op udenfor hans vindue er han ikke bange, da det ikke kan måle sig med uhyret fra hans mareridt. Monsteret fortæller Connor tre korte historier, men det kræver også et Connor fortæller det sin egen historie til gengæld.

"Monster" er en meget anderledes roman om sorg, følelser og dødens skræmmende skygge. Romanen er skrevet af Patrick Ness og illustreret af Jim Kay efter idé af forfatteren Siobhan Dowd, der døde af kræft før hun nåede at skrive historien selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar