søndag den 24. april 2016

Udvælgelsen - The Selection #1 - Kiera Cass

America tilhører en af de lavere kaster i nationen Illéas klasseopdelte samfund, og hendes familie lever på sultegrænsen.
Derfor burde hun være lykkelig da hun inviteres til at deltage i Udvælgelsen hvor landets kronprins, for åbent kamera, vil vælge sin prinsesse blandt tilfældigt udtrukne piger.
Men America har planer for sit liv, og ingen af dem omhandler at skulle date en kedelig og forkælet prins.
Familiens økonomi tvinger hende dog til at deltage i lodtrækningen, og snart befinder hun sig i paladset omgivet af fireogtredive andre piger.
Intriger viser sig imidlertid at være et mindre problem, da også landets oprørsstyrker kan se PR-værdien i Udvælgelsen.

Udvælgelsen er første bind i en serie om venskab, kærlighed, rivalisering og et samfund bygget på forbud og klasseskel.


Den her bog er en sjov blanding af The Hunger Games meets Askepot. Historien foregår i en futuristisk verden efter at USA er blevet invaderet af Kina og nu er blevet et monarki.
For at opretholde freden har man inddelt folk i kaster fra 1 til 8, og hovedpersonen America Singer kommer fra kaste nr. 5.
Det vil sige at det kan blive temmelig trængt, men at hun dog ikke altid ligger på sultegrænsen. Det påstår hun dog, men det står lidt i kontrast til at de spiser popcorn til kongehusets ugentlige rapporter og har fjernsyn, så helt fattige er de jo ikke.

Hun har længe haft en hemmelig affære med Aspen, en dreng fra kaste nr. 6, men han slår op da han ikke vil tillade at hun træder en kaste ned ved at gifte sig med ham.

Da Prins Maxxon nu har nået den giftefærdige alder bliver der nu udvalgt en pige fra hver stat, der skal konkurrere om hans gunst, og til sidst vil blive hans brud. Aspen og Americas familie overbeviser hende om at melde sig til, hun bliver selvfølgelig udvalgt og drager af sted mod Angeles, byen hvor kongeslottet ligger.

Her skal hun dyste mod 34 andre kvinder, men i bund og grund er hun ikke interesseret i Prins Maxxon, da brudet med Aspen er alt for nyt og smertefuldt.
Meeeen, mon ikke alligevel hun bliver lidt interesseret ... ? ;-)

Altså på den ene side så kan jeg godt se hvad de forskellige negative læsere på Goodreads mener, når de giver denne bog 1 stjerne. Baggrundshistorien for det futuriske samfund er noget tynd, Americas elendighed er ikke ret konsekvent, hendes navn er en kliché og hun opfører sig temmelig dumt og naivt.
Alligevel var jeg ret grebet af romanen. Det var en dejlig feel good roman, hvis retning man selvfølgelig ikke var i tvivl om, og jeg har da også straks kastet mig over toeren i serien.
Nu hørte jeg den første som engelsk lydbog, og selv om det var en af de kedeligere engelske oplæsere, så var den dog ret levende.
Nr. 2 har Mofibo desværre kun på dansk, men der er godt nok nogle ting som jeg allerede studser over, men det kan jeg komme ind på, når jeg blogger om 2'eren.

Jeg kan så også se at bogen er ved at blive filmatiseret, og den skal jeg da helt klart se.

Og med denne her kan jeg også hakke af på årets læseudfordring.

Forlag: Harperteen
Sider: 327
Engelsk lydbog - 8 timer og 7 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar