mandag den 18. april 2016

Tre i krig - Lene Møller Jørgensen

Året er 1943, og Danmark er besat. 
En dag kommer tyskerne og tager også Kaj, Ejner og Bettys skole.
Da bliver det for meget for de tre børn. De tre starter deres egen krig mod tyskerne.
Det bliver en farlig krig. En meget farlig krig.


Flot fortælling i 4 bind af Lene Møller Jørgensen om de tre børn Ejner, Kaj og Betty, og deres kamp mod den tyske besættelsesmagt i Danmark under 2. verdenskrig.
Velskrevet og spændende tidsbillede fra 40'ernes Danmark.



Det der med at anmelde børnebøger er relativt nyt for mig. Jeg har altid læst for min datter, men har tit haft svært ved at holde hendes interesse fangen, for hun er en meget kræsen læser.
Fra at være en lille tyltøs er hun nu nærmest allergisk for prinsesser og "tøsebøger" og derfor er det bøger som "Kaptajn Underhyler" og "Dr. Z" der har fanget hendes interesse her på det seneste. Lidt drengede bøger med humor.
Harry Potter er vi selvfølgelig i gang med, men hun kan nu godt lide bøger med billeder som hun kan følge med i.

Så dumpede der for nylig en kasse med bøger ind med posten for nylig. 4 bøger i "Tre i krig"-serien og 4 bøger med Dorte Roholtes "Gyserklubben", og hun kastede sig med det samme over "Tre i krig".
Pudsigt nok havde hun netop i skolen læst lidt om 2. verdenskrig og var derfor helt hooked på ideen.

Og nu har vi så læst dem. Sammen. Hun kan godt læse dem. De er relativt nemme med lix 12 og 13, men det er jo hyggeligere når mor læser op. ;-)

Her til aften har vi så læst den sidste, talt om dem og hun har følgende besked til forfatteren:

"Lene, du må simpelthen skrive flere i serien, for jeg vil vide hvad der sker. Du er god til at finde på historier og de er spændende!"


Hun har været meget begejstret for dem, hun syntes det var lidt uhyggeligt da lærer Hansen blev skudt og var berørt i scenerne med de jødiske børn. Det eneste kritik hun havde var faktisk at der skulle have været flere billeder.

Som mor, voksen læser og boganmelder må jeg sige at jeg er meget positivt overrasket over disse bøger. Det er forfriskende at se en bogserie om 2. verdenskrig for de mindste læsere. Der er masser af uhygge at komme ind på uden at berøre de virkelig grumme ting, der skete dengang, og som de små ikke har behov for at kende til i den alder.

Bøgerne er lækre i kvaliteten. Gode kvalitets-hardbacks med afdæmpede farver og stemningsfulde illustrationer, der måske får mig til at tænke på min egen barndoms spændingsbøger.

Det eneste kritikpunkt jeg kunne finde var at Ejner hedder både Ejner og Ejnar. Det skal forlaget lige lave en søg/erstat på, hvis bøgerne en skønne dag sendes til genoptryk. Det er lidt generende. Dog er det ikke sikkert at børnene opdager det.

Så en helt klar anbefaling herfra. Det er en god måde at lære om krigen på uden at det bliver alt for bestialsk og uhyggeligt for de mindre læsere.

Tak til forlaget Elysion for anmeldereksemplarer.

Forlag: Elysion
Sider: 4 bøger á 43 sider
Trykte anmeldereksemplarer








Flot fortælling i 4 bind af Lene Møller Jørgensen om de tre børn Ejner, Kaj og Betty, og deres kamp mod dvFlot fortælling i 4 bind af Lene Møller Jørgensen om de tre børn Ejner, Kaj og Betty, og deres kamp mod den tyske besættelsesmagt i Danmark under 2. verdenskrig. Velskrevet og spændende tidsbillede fra 40’ernes Danmaen tyske besættelsesmagt i Danmark under 2. verdenskrig. Velskrevet og spændende tidsbillede fra 40’ernes Danma


2 kommentarer:

  1. Kære datter Eibe<3
    Jeg er SÅ glad for, at du kan lide Tre i krig. Og Ejnar, Kaj og Betty skal opleve mange flere spændende, uhyggelige og dejlige eventyr sammen.
    Hils din mor!
    KH
    Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lene
      Tusind tak for din kommentar. Min datter var MEGET glad for den og er meget stolt over sin nye rolle som anmelder. :-)
      Jeg skulle hilse og sige mange tak, og at hun glæder sig til at læse de næste. :-)
      Kh
      Anika

      Slet