fredag den 1. april 2016

Som ulve er færrest og får er flest - Palle Vibe

Det er med ulve som med får, at skønt forskellige som dag og nat, kan de ikke leve uden hinanden.
For ligesom et uldfårs eksistens først er fuldbragt, når det har fundet og givet sig til sit livs ulv, er det også for en ulv selve tilværelsens mening at finde og knytte sig til et får for livet.

Og derefter er det ulvens fornemste pligt at støtte og beskytte sit får på alle måder, ligesom det omvendt er et fårs bestemmelse at være til evig og gensidig hjælp og glæde for sin trofaste ulv.
Men det er ikke altid så let som det lyder. For hvad der for ulve er uomtvistelig logik, er for får kun én mulighed blandt flere. Og hvad der for får er den eneste sandhed, er for ulve at finde mellem denne verdens største gåder.

Nærværende bog fortæller om de forskelle og udfordringer, som ulve og får står overfor i kampen med hinanden og for hinanden i forsøg på at indgå i det vanskelige parfårhold.



Som ulve er færrest og får er flest er en lille satirisk bog om mænd og kvinder, og hvordan de kommer ud med hinanden.

Man følger Lille Lam og Lille Ulv gennem deres skolegang op gennem fåreskoler og ulvnasier hvor de lærer hvordan de skal begå sig over for det andet køn. Det er ikke bare sådan at forstå hvordan de andre tænker og der er en grundig indføring i hvordan får kan lide klovlak og ulve har det bedst med kun to sæt tøj - vinterpels og sommerpels.
Lille Lam og Lille Ulv finder hinanden og skal lære den svære kunst at leve sammen på tværs af køns(race)forskelle.

Nu er jeg ikke spor nem at forarge, men jeg er ret sikker på at hvis hardcore feminister læser denne bog, så farer de helt op i det røde felt. :-) Både får og ulve er meget stereotype, men jeg synes egentlig ikke at balancen til nedladenhed bliver overskredet.
Måske fordi den er holdt i et sprog der egentlig nok tangerer børnebogen, og jeg er ret sikker på at hvis jeg læste den for min 8-årige datter ville hun grine hjerteligt over nogle af de ting, der er nævnt i bogen.

Satire er en svær ting, og jeg har vist endnu til gode at læse en humoristisk bog, som ikke bliver trættende i længden. 
Sådan har jeg det også lidt med Som ulve er færrest og får er flest. Den fik mig til at trække på smilebåndet flere gange, men til sidst blev ordspillene med ulv og får for meget for mig, så det var godt at bogen var en lille størrelse.

Tak til Forlaget Peewit og forfatter Palle Vibe for anmeldereksemplar.

Forlag: Peewit
Sider: 53
Trykt anmeldereksemplar


Ingen kommentarer:

Send en kommentar