lørdag den 30. april 2016

Eliten - The Selection #2 - Kiera Cass

America har klaret sig igennem Udvælgelsens indledende runde og er sammen med fem andre piger gået videre til Eliten.
Hun er stadig forvirret over sine følelser for henholdsvis prins Maxon og Aspen.

Da hun endelig føler sig sikker i et valg, vendes hele hendes verden på hovedet.

Samtidig bliver angrebene fra de to oprørsgrupper stadig mere hyppige, og America begynder at få en mistanke om hvad de er ude efter.

Eliten er andet bind i "The Selection" serien om venskab, kærlighed, rivalisering og et samfund bygget på forbud og klasseskel.





Eliten er andet bind i serien "The Selection", der handler om America Singer fra kaste 5, der konkurrerer med piger fra hele Ilea om at være Prins Maxons kommende hustru og prinsesse.
Hun har været i tvivl om hvorvidt hun overhovedet ville være prinsesse, for hun har stadig følelser for sin første kæreste, Aspen.

Den første bog hørte jeg som engelsk lydbog, og den anden her som dansk. Mofibo havde ikke den engelske udgave, ellers havde jeg helt klart valgt den.
Nu ved jeg så ikke om det er selve oversættelsen eller oplæserens skyld, men jeg følte at America blev væsentlig mere lille-pige agtig og om muligt virker endnu mere selvoptaget og naiv end i den første bog.
Det kan også være at det bare er udviklingen i bogen, og efter at være gået i gang med bog nr. 3 (som engelsk lydbog) kan jeg stadig få lyst til at banke America Singer oven i hovedet. :-)

Men jeg er stadig fanget af den, selv om jeg skar temmelig meget tænder over hendes lemfældige omgang med kærligheden. Det kan godt være at hun er forvirret over om hun skal vælge Aspen (der har taget et hverv som vagt på paladset) eller Prins Maxon, men god damn, hvor jeg havde lyst til at ruske hende.
Jeg er nemlig IKKE i tvivl om hvem jeg ville vælge. ;-)

Som sagt er jeg stadig fanget af den, hvilket jo så er tydeligt, når jeg allerede er gået i gang med bog nr. 3, så den har alligevel noget.
Måske det er prinsessedrømmen, som stadig lever i selv voksne læsere, eller håbet om at hvis hun bliver valgt til slut, at hun kan udrette store ting for den meget klasseopdelte verden, der også gør at landet står i stampe.

Men fornøjelig læsning er det i hvert fald.

Hov, som biting ... kvinden på coveret minder mig i den grad om Ygritte fra Game of Thrones, så jeg blev ved med at høre ordene: "You know nothing" inde i mit hoved. Det kan man da kalde genreforvirring. ;-)

Forlag: Forlaget Tellerup
Sider: 410
Dansk lydbog - 9 timer og 8 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar