søndag den 10. april 2016

Eliksiren - Kristoffer Jacob Andersen

"Jeg tror du har magiske evner." Manden drejede hovedet og så på hende.
"Tager du pis på mig?" spurgte Helene.
Manden rystede på hovedet. "Hvis jeg har ret, og hvis du vil hjælpe mig, så har jeg en lejlighed du kan bo i. Du vil få 1000 kroner om ugen, og du kan frit benytte de ting og det tøj, der er i lejligheden."
"Hvad skal jeg så gøre?" Helen rykkede frem på bænken klar til at løbe. Nu kom det klamme.
"Du skal blot røre i en gryde en gang om ugen." Manden smilede.

Hverdagen er alt andet end magisk for den 16-årige Helene, som lever på gaden, men en dag møder hun den mystiske Laurits, som er overbevist om at Helen har særlige evner.

Eliksiren er ikke for sarte sjæle, men til gengæld en fantastisk gyderfortælling for dem, er kan tåle genren.



Denne her bog bestilte jeg på biblioteket af ren og skær nysgerrighed. Jeg havde set den på Facebook og havde lagt mærke til selve layoutet af bogen, som så ret fedt ud.

Det er en lille let sag på kun 81 sider. I hardback (det kan være bibliotekets egen indbinding, det er af og til at de gør det), men det der virkelig står frem er dens "lækkerhed".
Hele bogen er trykt på blankt papir der er gulnet, så det ligner pergament. Ind imellem kommer der nogle helsides illustrationer der er dystre, lidt "uldne" i kanten og som er meget stemningsfulde.
Derudover er der illustrationer hist og pist i form af knive eller som her på billedet et hjerte. Og så er der så blodet ... dryppet ud over bogens slutning.

Jeg kan godt forstå at der står at det er fra 12 år op, for jeg overvejede kort at læse den op for min datter på 8, men undlod så. Måske hun kunne have taget det, men omvendt er der ingen grund til at give hende mareridt, for så ved jeg godt, hvem der skal op om natten. ;-)

Historien starter med at vi møder den hjemløse Helene der gemmer sig bag en container, da en fremmed mand stiller en McDonalds pose foran hende. Han lokker hende til en samtale (den der er citeret på bagsiden og herover) og lover hende 1000 kroner om ugen, hvis hun bare rører i en gryde én gang om ugen.
Hvilket Helene går med til, men hendes nysgerrighed driver hende videre og hun indser at det er farlige ting der foregår omkring hende.
Mere vil jeg selvfølgelig ikke afsløre. :-)

Jeg var positivt overrasket over bogen. Historien er god og original. Nærværende og alligevel magisk. Den omhandler en skyggeside af verden, som kun få kender til og ender med en heltemodig handling og et dilemma om godt og ondt.
Det er ret godt puttet ind på kun 81 sider.
Og så er der layoutet, som bare er vildt fedt. Unge/børn vil elske den her bog, det er jeg sikker på.

Bogen er udgivet af det relativt nye forlag Silhuet, og hvis de bliver ved med at levere kvalitet på den måde, kan det godt blive interessant at følge dem.
Selvfølgelig bliver jeg nødt til at påpege at der altså er lidt stavefejl i bogen og også på bagsiden, så redaktionelt skal der lige et ekstra øje på.

Forlag: Silhuet
Sider 81
Biblioteksbog

(hvilket betyder at jeg faktisk kan hakke endnu en post af på årets læseudfordring)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar