fredag den 28. oktober 2016

Musefamilien på eventyr - Eva Lange Jacobsen

Dette er en af de bøger, min datter har fået til anmeldelse og som vi har læst sammen.
Hun har læst noget (hun er 9 og går i 3. klasse), og jeg har læst resten.

Jeg vil sige at den egner sig bedre til højtlæsning end til selvlæsning for de helt små, for der er flere gammeldags ord og vendinger i den, som børn snubler over.

MUSEFAMILIEN PÅ EVENTYR består af en række noveller med mus i hovedrollerne. De lever i grøften på Karlsbergvej, hvor det flyder med affald og musene kommer derfor tit til skade.
Derfor beslutter de sig for at gøre noget ved sagen og få menneskerne til at indse at de ikke skal smide affald i naturen.

Det her er selvfølgelig en børnebog, men moralen kunne godt have været lidt mindre skåret ud i pap. Til tider føltes den noget anmassende, men det er nok den voksne læser der taler her.
Min datter fangede selvfølgelig også moralen, men har ikke brokket sig over at det var for meget, så det kan sagtens være.

Jeg har spurgt hende om de gode og dårlige sider og de ting hun undrede sig over, så de kommer her:

DE GODE SIDER
- Den handler om at menneskerne smider affald, og at man kan indse hvor farligt det er.
- Den er god og også lidt sjov.
- Den er okay nem at læse
- Hun vil nok også gerne læse den igen, hvis hun ikke forærer den til "børnehjemsbørnene" hos "Læs for livet" (hun har ikke besluttet sig)

DE DÅRLIGE SIDER
- Alle historierne handler om det samme
- Nogle af tegningerne virkede lidt forkerte. Fx at der var blade på en rødbøg, selv om det var vinter, og at den døde mus havde hakker i ørerne, for det var jo ikke sådan den var død.

DET UNDERLIGE
- Personerne havde kun én farve tøj på. De var enten røde, blå eller grønne.

Som man kan se ovenfor gik min datters overvejelser egentlig mere på illustrationerne, end på selve historien. Jeg kunne egentlig ret godt lide illustrationerne, der var både store og farverige. Og især hvis den skal bruges som højlæsningsbog, er det vigtigt at der er noget på alle siderne.
Husk også at lave en korrektur ekstra, hvis den skal genoptrykkes. Overskrifterne er skredet på side 48 og 50.

At bogen kun får 3 stjerner hos mig skyldes at jeg synes at den godt kunne have været mere varieret med historierne. Eller mere målrettet med at musene ligefrem går til "kamp" mod menneskerne. Den mangler lige et eller andet.

Tak til forlaget Mellemgaard for anmeldereksemplar.


Forlag: Mellemgaard
Sider: 51
Trykt anmeldereksemplar

Bagsidetekst:
- AV, MIN MUSEFINGER!

En mus har skåret sig på en flaske, og en anden mus har brændt sig på et cigaretskod. Affald fra mennesker giver de små mus skader, men nu skal det være slut.

Læs om de seje musebørn, der går til kamp mod affald i naturen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar