søndag den 16. oktober 2016

Fjord - Pia Stærmose

Af en eller anden grund er jeg meget betaget af forsiden til denne bog. Måske fordi den udtrykker kølighed og norsk skønhed, og jeg ville faktisk vildt gerne til Norge en gang. :-)

Bogen her er en anmelderbog, der har snydt sig foran i rækken, fordi den allerede VAR udkommet på lydbog, hvilket mine typiske anmelderbøger ikke er, så derfor undskylder jeg lige til de andre forfattere, der måtte vente på en anmeldelse. Men min lydbogslæsning går væsentlig hurtigere end min fysiske læsning.

FJORD handler om pigen Terese, der arbejder på et cruiseskib og fifler lidt rundt med en af sine kollegaer. Et forhold som måske en skønne dag KUNNE være varigt og indbringe børn og familie, men da hun står af i den norske by Flåm, ændres hendes liv fuldstændigt.
Hun tager med Flåmbanen, en spektakulær togbane der går gennem fjeldet (prøv at google det, for det er et vanvittigt smukt sted), og her møder hun Elias, som hun hovedkulds forelsker sig i.
Efter en pludselig indskyldelse afmønstrer (hedder det vel) hun skibet og booker sig ind på et hotel, hvorpå hun mødes med Elias. Senere bliver hun installeret i hans hytte, men tingene udvikler sig slet ikke som hun forventer. 

Bogen er skrevet i et meget poetisk sprog, hvor bl.a. vandfaldets brusen beskrives som blondekniplinger og der er megen symbolik at finde alle steder, og det er så nok desværre der at den rammer forbi en læser som mig.

Jeg er en læser (og forfatter), der ikke er til et lyrisk sprog, fordi jeg ikke vil have at den skal overdøve historien, og det synes jeg at den gør her.
Men det gør jo ikke nødvendigvis bogen dårlig, for jeg kan jo se at fx bloggeren Eva Lucia er totalt vild med den i sin anmeldelse. Hvorimod Bogrummet kun giver den 1 stjerne.
Jeg hælder nok allermest til Bogrummets anmeldelse, for jeg følte mig forvirret flere steder og kedede mig desværre også. Fx under opremsningerne af skibsankomster og vejrudsigterne. Det kan godt være at det gør sig bedre på skrift, for der kan man nemmere skimme hen over det. Som lydbog bliver det bare mest ensformigt og kedeligt at høre på.

Forfatteren er indstillet til Bogforums Debutantpris, og jeg kan sagtens se at den vil kunne gøre sig blandt de andre, og endda have en god chance, for dem, der kan lide denne stil, vil elske den. Desværre vil de læsere, som vil have historien fremhævet frem for sproget nok ikke bryde sig om den.

Tak til forfatteren for "anmeldereksemplar".



Forlag: Egolibris
Trykt form: 170 sider
Hørt som dansk lydbog - 4 timer og 45 minutter - Maria Stokholm

Omtale:
Terese møder Elias i Norge og forelsker sig hovedkulds. Forført af fjeldets skønhed og besat af kærlighed beslutter hun sig for at blive i Norge. Om dagen er hun alene i hans fjeldhytte med sin vilde længsel. Om natten dukker han op. Terese lever på kanten af en drøm og snor sig ind og ud af den rå virkelighed, som hun er ude af stand til at håndtere. Hun bilder sig ind at det handler om kærlighed, men uden at vide det, deltager hun i et ældgammelt ritual og trækkes ind i en grusom historie, der løber som fossende vand fra generation til generation. Lidt efter lidt åbenbarer stedet sine mørke hemmeligheder og afslører naturens og kusinernes særlige magt. Terese er ude af stand til at afkode de gådefylde omgivelser, og langsomt mister hun fodfæstet. Fjord er en moderne saga, der handler om at fare vild i kærligheden og indse at forvandling er mulig. Myten om den romantiske kærlighed og den eneste ene er tilsyneladende udødelig og står parat til at forføre den næste. Fjord er et poetisk drama med et touch af nordic blues. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar