fredag den 7. oktober 2016

Aziru - Skæbnekniven & Den hornede Gud - Sussi Bech og Ingo Milton

Min datter og jeg har fået disse til anmeldelse, men jeg må nok erkende at min datter er en væsentligt langsommere læsere end jeg, så hendes anmeldelse må komme senere. :-)

Aziru er en to binds serie om drengen Aziru, søn af en betydningsfuld købmand fra Byblos.

En dag sker der det forfærdelige at byens skatmester bliver forgiftet, og Aziru mistænkes for ugerningen, så han bliver nødt til at flygte. Først via skib og dernæst ender han i kløerne på røvere.

Herefter sker der er masse ting, som jeg selvfølgelig ikke vil afsløre, men der er fart over feltet i disse spændende børnebøger.

Jeg elsker historiske børnebøger kan jeg lige så godt starte med at afsløre. Jeg elsker når historie bliver formidlet til børn på en levende og spændende måde. Jeg synes det er skønt hvis man kan vække ungernes interesse for vores fælles fortid, og det syntes jeg bestemt at Aziru bøgerne gør. 

De to forfattere er begge garvede rotter, især Sussi Bech vil man kende fra tegneserierne Nofret, som var den jeg kendte hende fra. At hun også har tegnet Kaj og Andrea anede jeg så ikke. :-)

Jeg synes at de to Aziru bøger er gennemført gode. Kvaliteten er i den her lækre hardback-version, som jeg bare storelsker. Illustrationerne er gode, tegningerne er klare og med en skarp streg, der er gode farver og udtryksfulde personer.

Som sagt har jeg desværre ikke min datters input til dem, så dem får jeg tilføjet, når hun får nusset sig sammen til det. Hendes læsning er enormt lystbetonet, så det kan godt vare et øjeblik

Jeg vil anbefale Aziru-bøgerne til højtlæsning for de yngre børn og selvlæsning for de lidt andre. 

Jeg vil give denne 4 hjerter ud af 6, for selv om historien er god og spændende, så fik den mig ikke til at ryge bagover.

Tak til forlaget Eudor for anmeldereksemplarer.



Forlag: Eudor
Sider: 2 bøger á 79 sider
Trykte anmeldereksemplarer.

Bagsidetekster:

Skæbnekniven
Aziru er søn af den rigeste købmand i Byblos og slider med lektierne under den strenge lærer, Hadad. Men Aziru drømmer om at sejle ud med farens handelsskibe og tage på eventyr i fremmede lande. En dag vender Azirus onkel hjem fra togt og giver Aziru en kniv som gave.
En kniv med underlige tegn på klingen. Men inden Aziru kan nå at sige ordentligt tak, falder kongens skatmester om i købmandsgården - forgiftet af den vin, Aziru hentede op fra kælderen.

Aziru flygter ned til havnen og snart er han på vej ud på eventyr - men på en lidt anden måde, end han havde forestillet sig. der kommer til at gå lang tid, før han ser sin far og Byblos igen.

Den hornede gud
Aziru er flygtet fra piraternes ø sammen med Sinuhe, der viser sig at bære på flere hemmeligheder. Sammen sætter de kursen nordpå langs Levantens kyst.
Aziru er fast besluttet på at hævne sig på sin onkel Rib-Adda og rense sin far for anklagen om, at han skulle have forgiftet kongens skatteopkræver. Men der er lang vej til Byblos, og selv om hans rejsefælle er en forbavsende god jæger, håber de hver dag at se et skib, som de kna praje for at komme hurtigere hjem.
En dag sker miraklet. De lover kaptajnen en stor belønning, men der venter dem en slem overraskelse og mange nye farer, inden Aziura endelig kan vende hjem og tage opgøret med sin onkel!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar