søndag den 5. februar 2017

The Fiery Cross - Outlander #5 - Diana Gabaldon

Oh ... my ... God ... for en ørkenvandring jeg lige har været igennem.

THE FIERY CROSS er 5. del i Outlander-serien af Diana Gabaldon.
Jeg STORELSKEDE 1'eren, 2'eren var jeg lidt lunken ved, 3'eren var jeg vild med, 4'eren mere lunken og denne her ... Oh.My.God!

Første dag i bogen varer mere end 200 sider!!!

*Ruller så hårdt med øjnene at jeg kan se indersiden af min nakke*

Lad mig starte med at sige at jeg stadig elsker Diana Gabaldons univers om lægen Claire, der rejser tilbage i tiden (fra 1945) til Skotland i 1700-tallet, forelsker sig en meget mandig skotte ved navn Jamie Fraser. 
Gravid og i den tro at Jamie er død, vender hun tilbage til sin egen tid og lever 20 år sammen med sin første mand. Men da han dør og hun finder ud af at Jamie "stadig" er i live 20 år efter slaget ved Culloden (hvor hun troede at han døde), rejser hun tilbage til ham.
Det er en genforeningsscene jeg glæder mig SÅ meget til at se i TV-serien, som starter her til april.
De må flygte til den nye verden, hvor de slår sig ned i South Carolina, og har deres dagligdag med indianere og nye amerikanere.

I bog nr. 5 er en fjende fra bog nr. 4 egentlig hoveddrejepunktet uden at man egentlig ved det, og det finder man så først ud af 1300 sider inde i bogen.

Som sagt ... jeg elsker universet, og jeg er egentlig også ret begejstret for Diana Gabaldons skrivestil, men hold nu kæft der skulle have været en hårdhændet redaktør ind over. Bogen er på 1443 sider, og jeg er ret sikker på at den kunne have været gjort på 700-800, og stadig have indeholdt de vigtige plotlinjer, der er blevet lagt ud i løbet af bogen.

Faktisk tror jeg at denne her bog vil gøre sig BEDRE som TV-serie end som bog, hvilket er noget af en sjældenhed. Og det vil jeg så glæde mig til.

Der er 4 bøger mere i serien, men det bliver ikke lige nu at jeg læser den næste ...

Denne her bog gjorde så at jeg kunne strege endnu et punkt ud på min PopSugar Reading Challenge: Read a book of more than 800 pages ...
Åh gud, jeg ville have ønsket at den kun var på 800 sider ...




Forlag: HighBridge
Sider i trykt form: 1443
Hørt som engelsk lydbog: 55 timer og 31 minutter - Oplæst af Davina Porter.

Omtale: 
The year is 1771. Claire Randall is still an outlander, out of place and out of time. But now she is linked by love to her only anchor - Jamie Fraser. They have crossed oceans and centuries to build a life together in North Carolina. But tensions, both ancient and recent, threaten members of their clan. Knowing that his wife has the gift of prophecy, James must beleve Claire, though he would prefer not to. Claire has shared a dreadful truth - there will, without a doubt, be a war. Her knowledge of the oncoming revolution is a flickering torch that may light his way through perilous years ahead - or ignite a conflagration that will leave their lives in ashes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar