tirsdag den 28. februar 2017

Recap - Februar 2017

Jeg har en fornemmelse af at jeg starter hvert Recap indlæg med: Wow, hvor blev måneden af, så det vil jeg undlade at gøre denne gang.

Jeg vil bare konstatere at februar er kommet og gået og har givet mig en masse gode læseoplevelser.

Som altid - i starten af året - er jeg meget optaget af min Reading Challenge, hvor jeg i denne måned har opfyldt hele 8 punkter:

- En bog over 800 sider (The Fiery Cross - Diana Gabaldon)
- En bog jeg var vild med som barn (Anna Sewel - Black Beauty)
- En bog skrevet af en farvet person (Jason Reynolds - The Boy in the Black Suit)
- En bog om en interessant kvinde (Natascha Kampusch - Ti års frihed)
- En bog med et navn som titel (Stephen King - Carrie)
- En bog med en årstid i titlen (Maureen Daly - Seventeenth Summer)
- En bog med flere forfattere (Kami Garcia/Margaret Stohl - Beautiful Chaos)
- En bog med en historie i en historie (Stephen King - Misery)

Ud over disse har jeg også læst 3 anmelderbøger: Den usynlige ø af Lise Qvistgaard, Kvanulf fra Skovlandet af Jim Højbjerg samt antologien Monster med Teddy Vork o.a.

Plus jeg lige fik afsluttet serien Caster Chronicles med Beautiful Redemption.

Der er specielt to bøger der gjorde stort indtryk på mig.

Den ene var The Boy in the Black Suit af Jason Reynolds. For det første fordi det gik op for mig at de fleste af forfatterne på min læseliste var hvide, hvilket var lidt af en øjenåbner. Jeg har aldrig været bevidst om forfatternes etnicitet. Det har aldrig slået mig, for det er ikke vigtigt for historien.
Til min overraskelse var det for det første ikke så nemt at finde en bog af en sort forfatter, og for det andet så var selve bogen en overraskelse. Den var virkelig noget af en perle, og jeg er glad for at mine Reading Challenge førte mig den vej.

Den anden bog, der gjorde stort indtryk på mig var Ti års frihed af Natascha Kampusch. Jeg har aldrig kunnet holde ud at læse hendes historie om fangenskabet. Alle for mange moderfølelser, tænker jeg. :-)
Men det der gjorde indtryk var måden at offentligheden har behandlet den stakkels kvinde på i tiden der er gået siden hendes befrielse. Jeg var virkelig forarget!

Hvad der mere har gjort indtryk var genlæsningerne af Stephen Kings Misery og Carrie. Jeg har ikke læst dem siden jeg var ung teenager og har altid haft i baghovedet at det var horror-romaner. Det var det sikkert også for en teenager, men nu hvor jeg har genlyttet dem, så opdager jeg bare så meget mere i dem.

Carrie syntes jeg først og fremmest er en trist og vemodig historie om en pige, der virkelig ikke har det nemt. Hendes liv med den kvælende religiøse mor og de andre børns ubetænksomhed og ondskabsfuldhed er virkelig trist. Jeg heppede på hende da hun slog 400 mennesker ihjel. ;-)
Og mht. Misery ... her er det samspillet mellem forfatteren Paul Sheldon og Annie Wilkes, der er virkelig fascinerende. Hvordan han langsom smuldrer væk i hendes fangenskab og adopterer hendes sprogbrug samtidig med at han tuner ind på hver en følelsesnuance i en sindsforvirret kvinde. Det er altså mesterligt!

Alt i alt synes jeg at måneden har budt på mange gode læseoplevelser, så jeg glæder mig til at komme i gang med Marts. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar