fredag den 19. december 2014

Dobbeltliv - Steffen Nohr

I 2. verdenskrigs sidste timer sænkes en tysk ubåd i dansk farvand. Med sig i dybet tager den sin besætning og en uvurderlig, tophemmelig last.

Imens i nutiden forulykker den elskede og vellidte bedsteforælder, Kristian Pendergast. Og da barnebarnet, sammen med sin far, rydder dødsboet, falder den unge Thomas Pendergast over et skjult rum i kælderen, der gemmer på en ufortalt hemmelighed, et ufortalt liv, der pludselig stiller spørgsmålstegn ved, hvem morfaren i virkeligheden var.

Inden længe begiver Thomas sig ud på sin livs største rejse nogen sinde: Han drages i sin morfars fodspor og genoptager jagten på dét, som morfar aldrig fandt.
Men snart går det op for Thomas, at visse hemmeligheder aldrig var ment for alle og at kende til sandheden kan have sin pris.

Én skæbne. Én ufortalt historie. Én mørk hemmelighed ...

YYYYYY

Det er først for nylig at jeg er stødt på Steffen Nohrs forfatterskab. Det var i forbindelse med en anmeldelse af romanen Det forsvundne bibliotek, som jeg fik tilsendt af Forlaget Valeta.

Den bog kunne jeg ret godt lide. Jeg er lidt en sucker for de der bøger, der trækker historiske hemmeligheder op til nutiden, og da jeg så efterfølgende fik muligheden for at hilse på Steffen Nohr på BogForum og få en af hans tidligere udgivelser op under neglene, måtte jeg jo slå til. :-)

Og det har jeg bestemt ikke fortrudt. Jeg har været godt underholdt af Dobbeltliv og den meget sympatiske Thomas, som driver lidt rundt på må og få i sit liv. Hans far, der er højtuddannet akademiker, mener at Thomas spilder sit liv og presser konstant på at han skal komme i gang med en uddannelse - og ikke mindst færdiggøre den.
Men Thomas ved ikke hvad han vil være. Han føler sig rodløs og mangler at finde meningen med livet.
Da morfaren dør og de skal rydde dødsboet, finder Thomas sin morfars dagbog gemt i et hemmeligt skab i kælderen. Et arbejdsværelse, som altid har været omgæret af mystik og eventyr, og som Thomas sjældent har sat sine ben i.

Da jeg rejste mig og slukkede lampen, gled en skygge ned over mit ansigt. Det mest tænkelige spændende rum - morfars hemmelige skatkammer - var pludselig ikke andet end et kedeligt kontor med klamme farver på gulvet og en dårlig belysning. Og et åndssvagt, tungt skrivebord, jeg snart ville få dårlig ryg af at bakse rundt med.
Jeg sukkede og følte en del af de glædesfyldte barndomsminder smuldre bort i virkelighedens kyniske verden.
Pludselig som jeg stod der, fangede noget min opmærksomhed. Jeg trådte tilbage til skrivebordet og tændte straks lampen igen ... slukkede den ... tændte den igen ... slukkede den.
Jeg troede ikke mine egne øjne. Lyset blev tændt igen, og forsigtigt listede jeg hen mod væggen. Besindigt lagde jeg ansigtet helt ind mod gipsvæggen og førte langsomt hånden hen over fladen. Frem og tilbage. Pludselig mærkede jeg noget.
Det gav et sug i hele maven.
Kunne det virkelig passe?

Snart efter er Thomas helt opslugt af dagbogen. Fascineret af det spændende (og næsten utænkelige) dobbeltliv, som morfaren tilsyneladende har haft uden at nogen har haft en mistanke om det.

I Dobbeltliv hører vi om Thomas, mens han med stigende opslugthed læser dagbogen og i brudstykker fortælles om det liv morfaren har haft i al hemmelighed.
Der er en teknisk udfordring ved at starte med Thomas, hoppe over til et læsestykke og derpå fortsætte med morfarens synsvinkel, som godt kan være temmelig udfordrende, men de spring klarer Steffen Nohr rigtig flot.
Som læser er man helt med på hvem, der har ordet og man lever sig lige meget ind i de to forskellige personligheder og tænker ikke over skiftene.
Der var kun en enkelt gang, hvor jeg bemærkede at det med synsvinklerne svipsede, men det er nok en erhvervsskade. ;-)

Efter endt læsning af dagbogen, beslutter Thomas at der må ske noget. Han ved at der er noget han  gøre, selv om hans far vil blive tosset og han drager ud for at følge i sin morfars fodspor i jagten på de glemte nazistiske hemmeligheder. Og den farefulde jagt ender med at blive livsomstyrtende for ham på flere plan.

Dobbeltliv er en spændende bog, som jeg har læst med stor fornøjelse. Steffen Nohr har en sympatisk fortællerstemme, der gør at man tror på de sandheder, der bliver lagt frem. Jeg vil helt bestemt glæde mig til hans fremtidige udgivelser.

Hov, jeg har dog lige et kritikpunkt for at det ikke skal blive for rosenrødt det hele. Jeg synes måske at mødet med Vasco er lige "tilfældigt" nok. Hvad er oddsene for at Thomas lige render ind i ham?
Medmindre Vasco egentlig var en del af morfarens dobbeltliv, hvilket jeg i så fald har overset.
Men det er en detalje. Bogen kan sagtens læses med stor fornøjelse alligevel.

Tak til Forlaget Valeta for anmeldereksemplar.

Forlag: Valeta
ISBN: 978-87-92728-19-7
Sider: 363
Anmeldereksemplar

Ingen kommentarer:

Send en kommentar