fredag den 17. marts 2017

The Long Walk - Richard Bachman (Stephen King)

Jeg tror jeg har læst denne bog fire eller fem gange, men det er første gang jeg har hørt/læst den på engelsk.

Og jeg elsker den stadig.

Det pudsige er jeg netop anbefalede denne bog til en kollega, som ikke var voldsomt begejstret, og det kan jeg også godt se, hvis man lægger vægt på et helstøbt og forklaret plot.

For plottet er faktisk ikke det vigtige i denne historie, og jeg glemmer for hver eneste gang hvad hele formålet er, og hvad den slutter med, for det er ikke det, der er vigtige for mig. :-)

THE LONG WALK eller DEN LANGE VANDRING som jeg læste sidste gang i 2010 er skrevet af Stephen King under navnet Richard Bachman.

Den foregår i en dystopisk og militært kontrolleret fremtid, hvor der hvert år er 100 drenge der melder sig til en dødsensbringende lang march. Et slags realityshow (bortset fra at bogen her er skrevet i 70'erne og King derfor ikke kendte til realityshows), hvor vinderen får det hele og taberne dør.

Præmissen er såre simpel, hvis man går med en hastighed under 6 km i timen får man en advarsel. Efter 3 advarsler bliver man skudt.

Disse unge drenge starter ud som fjender, bliver venner undervejs på den lange vandring og ender som fjender igen. De har alle forskellige indgangsvinkler og årsager til at være der, men har nu alle én eneste ting tilfælles. De vil ikke dø.

Jeg synes den er så genial i sin enkelthed, så mesterligt beskrevet i drengens interaktion, den viser både deres gode og dårlige sider.

Og jeg kommer helt sikker til at læse den igen. :-)



Forlag: Simon & Schuster Audio
Sider i bogform: 391
Hørt som engelsk lydbog - 10 timer og 44 minutter - Oplæser: Kirby Heyborne

Omtale: 
In this #1 national bestseller, master storyteller (Houston Chronicle) Stephen King, writing as Richard Bachman, tells the tale of the contestants of a grueling walking competition where there can only be one winner-the one that survives. In the near future, when America has become a police state, one hundred boys are selected to enter an annual contest where the winner will be awarded whatever he wants for the rest of his life. Among them is sixteen-year-old Ray Garraty, and he knows the rules-keep a steady walking pace of four miles per hour without stopping. Three warnings and you're out-permanently. A psychologically dark tale with commentary on society, teenage life, and cultural entertainment, The Long Walk is still poignant decades after its original publication (Publishers Weekly). This edition features an introduction by Stephen King on The Importance of Being Bachman.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar