fredag den 10. marts 2017

The Hitchhikers Guide to the Galaxy - #1 - Douglas Adams

Jeg har hørt enormt meget om denne bog i tidens løb. Enten af folk der anbefalede den som noget af det morsomste de nogensinde havde læst, eller som værende latterligt og "for meget".

I min Reading Challenge blev jeg udfordret til at læse en bestseller fra en genre jeg normalt ikke læser, og straks tænkte jeg på scifi. Det er godt nok ikke tit jeg læser det, og hvad var så et bedre valg end denne her?

Bogen fremhæves for at være en trilogi i fem dele, og så er tonen vist lagt. :-)
Og denne første del, som jeg hørte med Stephen Fry som oplæser har da så bestemt også sine morsomme passager, hvor jeg udbrød et fnis eller smilede.
Fx da usandsynlighedsskibet omdanner to missiler til pelargonier og en kæmpe hval eller den kæmpestore og avancerede computer efter 7½ million år kender svaret på hvad meningen med livet er, og svarer 42.

Bogen har virkelig mange kvaliteter, men jeg må nok tilstå at der var rigtigt mange passager hvor jeg kedede mig bravt.
Det er nørderi på højt plan, og som sagt også underholdende nørderi, men der var bare for lidt til at jeg fik lyst til at fortsætte med del 2.

Jeg tror dog at jeg lige bliver nødt til at se filmen, for jeg var ret vild med den depressive robot, Marvin, der i filmen har fået lagt stemme til af Alan Rickman.

Måske jeg en skønne dag vender tilbage, men lige nu har jeg ikke tålmodighed til at fortsætte med 4 dele mere. Måske er det også en bog man skal have i småbidder.

Så ambivalente 3 hjerter herfra.



Forlag: Pan Macmillan
Sider i trykt form: 216 sider
Hørt som engelsk lydbog - 5 timer og 51 minutter - Oplæser Stephen Fry

Omtale:
Its an ordinary Thursday lunchtime for Arthur Dent until his house gets demolished. The Earth follows shortly afterwards to make way for a new hyperspace bypass and his best friend has just announced that hes an alien. At this moment, theyre hurtling through space with nothing but their towels and an innocuous-looking book inscribed with the big, friendly words: DONT PANIC. The weekend has only just begun Volume One in the Trilogy of Five.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar