torsdag den 23. marts 2017

The incredible shrinking man - Richard Matheson

Jeg kan godt lide Richard Mathesons historier. Også selv om de er en smule ... outrerede. :-)

Denne bog handler om Scott, som det en skønne dag går op for, at han bliver mindre.
Han bliver ikke bare lavere, men skrumper simpelthen. Alle hans lemmer og organer skrumper i samme proportion, og ingen ved hvorfor.
Han bliver bare mindre og mindre og mindre.

I starten bliver det ikke så tydeligt, for hastigheden på hans "indskrumpning" er kun en syvendel tomme hver dag, men efterhånden bliver det temmelig synligt. 

Han mister sit arbejde, mentalt mister han også sin kone, der begynder at se på ham som værende en lille dreng, han mister autoriteten over deres datter, da han skrumper ned til at være mindre end hende.
Og endelig er han så lille at selv katte og fugle er farlige for ham. En dag bliver han lukket ude og det eneste han kan gøre for at redde sig selv fra fugle og sne, er at kravle gennem et kældervindue, hvor ingen finder ham.

Der indstiller han sig så på at møde døden, enten i form af at blive så lille at han helt skrumper ind til ingenting eller i form af den husedderkop i kælderen, som konstant forsøger at fange ham.

Det her er en pudsig historie. Jeg kan egentlig godt lide den, for den er meget anderledes, selv om nytænkningen så alligevel bare består af den typiske scifi eller horror-fjende: edderkoppen.
Men jeg kan godt lide hans tanker undervejs, selv om jeg ikke er særlig begejstret for hovedpersonen. Ja, han har meget at slås med, men han er godt nok noget usympatisk.

Og så var der indlæseren, hvilket bogen selvfølgelig ikke kan gøre for, men som jo er med til at give mig helhedsindtrykket. Ham var jeg heller ikke begejstret for.

I det mindste gav den mig et hak mere på min Reading Challenge. :-)


Forlag: Blackstone Audio
Sider i trykt form: 373
Hørt som engelsk lydbog - 7 timer og 52 minutter - Oplæser: Yuri Rasovsky

Omtale:
Inch by inch, day by day, Scott Carey is getting smaller. Once an unremarkable husband and father, Scott finds himself shrinking with no end in sight. His wife and family turn into unreachable giants, the family cat becomes a predatory menace, and Scott must struggle to survive in a world that seems to be growing ever larger and more perilous – until he faces the ultimate limits of fear and existence.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar