tirsdag den 1. november 2011

Jeg drog med Hannibal - Hans Baumann

Denne fik jeg biblioteksvagten til at finde til mig. Jeg ønskede at læse om Hannibal, da han er en brist i min historiske opdragelse.

Følelsen - mens jeg læste bogen - var næsten nostalgi. Det må være noget med sproget, for jeg kom til at tænke på de bøger, jeg læste i min egen ungdom. Jules Verne, Tarzan bøgerne og alle de der ungdomsbøger, som min mor havde liggende i en kasse. Formentlig også fra 60'erne, som også Jeg drog med Hannibal.

Jeg drog med Hannibal er naturligvis historien om Hannibal fra Karthago som forsøgte at besejre Rom ved at tage den nok så berømte tur over Alperne med sine elefanter.

Fantastisk historie, et utroligt vovemod og ... hold da op sikke en manglende respekt for menneskelige skæbner. Det slår mig igen og igen, når jeg læser om krig igennem tiderne. Soldater i tusindvis, titusindvis, hundredetusindvis der mister livet i krigene. Kvinder og børn der myrdes ved nedbrændingen og udsletningen af byer, der lå i krigens brændpunkter.

Denne bog er tidløs og samtidig en god historie. Den kan anbefales.

Næste bogprojekt: Pernille Eybye - Spejlsøstre


Ingen kommentarer:

Send en kommentar