onsdag den 10. maj 2017

Orden i kaos - Kurt Strand & Michael Kongstad

Jeg er stresset for tiden. 
Det er kedeligt at høre om, jeg ved det godt. Det er også træls at høre den samme sang hele tiden, men den sang fylder gevaldigt i mit hoved, og har bragt mig ud af balance.
På det helt personlige plan har jeg en treenighed der skal gå op i en højere enhed; 
Der er mit brødjob, hvor jeg er Senior Financial Assistant i et større bogholderi. Et ret krævende job med masser af store projekter.
Så er jeg forfatter. Ikke en karriere jeg kan leve af, men som jeg ikke vil undvære, fordi det er hvad jeg ER.
Og så er jeg mor og kone. Og de vil sjovt nok også gerne have noget opmærksomhed. ;-)

Sidst de tre ting ikke gik op i en større enhed, brød jeg til sidst sammen og gik ned med stress. En oplevelse jeg ikke vil byde min værste fjende. At sidde på en parkeringsplads foran Fakta og stortude fordi man ikke kan huske hvor ens barn er, er IKKE en sjov oplevelse.

Nåhmen ... her i løbet af foråret har jeg kunnet mærke mine grænser skride, og efter at have tilbragt en måned i isolation (jeg arbejdede, og når jeg kunne komme til det, begravede jeg mig i fiktive verdener - desværre ikke mine egne), men det var bare ikke nok.
Og så fik jeg øje på at jeg havde denne i min læseliste på Storytel, og jeg tænkte at det måtte være sagen.

Og det var det.

Jeg er faktisk så overvældet at jeg på det nærmeste har missioneret for de teknikker jeg har lært af denne bog. Den bygger på PEP-principper (Personal Effeciency Programme) og handler om hvordan man skal organisere sig selv, når man får godt 30-40 emails om dagen, er involveret i ca. tilsvarende antal ongoing projekter plus at være supporter/sparringspartner/leder for 5 assistenter. Eller ... den var selvfølgelig ikke stilet til mig, men der var MANGE ting i den her bog jeg kunne bruge.
Siden jeg hørte den forrige weekend har jeg arbejdet efter bogens principper, og det har hjulpet. Gevaldigt.
Fra at have en mailboks med over 350 ulæste mails, hvor jeg jævnligt gik glip af vigtige informationer fordi jeg simpelthen ikke nåede at pløje mig igennem alle dem jeg fik og virkede uforberedt (især til min egen irritation), er jeg nu helt med.
Det er ret utroligt. :-)
Ja, jeg har stadig en million projekter, som ikke er færdige, men jeg ved præcis hvad status er på dem alle, og hvem jeg mangler at få svar fra. Min mailboks var - da jeg lukkede ned for i dag - fuldstændig tom, og jeg har reageret på alt hvad der er kommet i dag, plus jeg faktisk har nået temmelig meget.

Hvis jeg kan holde ved og bruge de samme principper i fremtiden, vil det her være en "life changing" bog, og dem er der altså ikke mange af!!

Det bliver for omstændeligt at komme ind på bogens principper, men den handler dybest set om at "Afslut eller beslut". Når en mail kommer ind, så enten besvar den med det samme, eller smid den over i Task-oversigten som opgave.
Jeg tror det virker fordi jeg mentalt har registreret at der så kommer en ny opgave, men den fylder ikke i mit hoved, da jeg ved at den er lagt over, og jeg derfor ikke glemmer den igen.
Der er selvfølgelig også andre ting, men bare den ene har betydet alverden.

På det mere spændende plan har jeg så også fundet ud af at jeg "bare" skal strukturere min aften. Den seneste uge har jeg godt nok arbejdet indtil datteren skulle i seng, men fremtidigt vil jeg måske kunne arbejde på private ting. Når tøsen så er kommet i seng, sætter jeg mig ved køkkenbordet med en skrivebog. 
Der er ingen internet i en skrivebog, ingen Netflix, Youtube eller Facebook, der kan lede mig på afveje. Kun mine ord.
Og jeg har faktisk skrevet MEGET, når man tænker på hvor lidt jeg ellers har skrevet. Inden længe skal jeg på skriveweekend med de andre Tellerupforfattere, og der håber jeg at kunne få skrevet det ind i min bog.

For fanden ... jeg håber så inderligt at det her kan blive min redning. Kryds fingre for mig!

Seks hjerter herfra! 

Forlag: Lindhardt & Ringhoff
Sider i trykt form: 240
Hørt som dansk lydbog: 6 timer og 59 minutter - Oplæser: Esben Hansen

Omtale:
Mailboksen sander til, skrivebordsdyngerne vokser, telefonen ringer ubønhørligt, møder trækker ud, og støj fra sniksnakkende kolleger irriterer. En typisk arbejdsdag er præget af mangel på overblik, for meget arbejde og utilfredshed med det færdige resultat. Alt for ofte hører vi om kolleger, venner eller bekendte, som netop af disse årsager er gået ned med stress. Denne bog har fokus på enkle værktøjer, enhver videnarbejder kan bruge for at rydde op, skabe orden i kaos og gøre sin arbejdsdag mere overskuelig og effektiv. Effektivitet handler ikke om at arbejde hårdere, men om få skiftet dårlige vaner ud med gode og om at arbejde mere koncentreret og fokuseret. Målet er at nå dagens opgaver inden for arbejdstiden uden stress og jag. Overblik, planlægning og struktur er de væsentligste ingredienser, når der skal skabes orden i kaos. Kurt Strand og Michael Kongsted gennemgår trin for trin en række enkle værktøjer, som alle kan have nytte af. Og ni videnarbejdere fra forskellige brancher fortæller om deres praktiske erfaringer med værktøjerne og de positive effekter, de har haft på deres arbejdsliv.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar