torsdag den 22. december 2016

Temeraire - Naomi Novak

Jeg bliver nødt til at gå til bekendelse ...
Det her er min første dragebog.

Jeps. Det er rigtigt. Jeg ved godt at drager har været det helt store, men jeg nåede ikke at komme med på bølgen, og siden da er der ikke nogen der er faldet ned i mit skød.

Ikke ud over "Den uendelige historie", hvor den store fluffy og meget smukke ønskedrage er med.

TEMERAIRE er en anmelderbog, som jeg har fået fra forlaget Alhambra, og jeg havde hverken hørt om forfatteren eller bogen før, så jeg var temmelig spændt på den.
Især fordi jeg så heller ikke har den store erfaring med drager. 

Men jeg er solgt. Jeg forstår nu hvorfor alle er så vilde med drager. Hvorfor drager var det nye sort for ikke så lang tid siden. De er jo fantastiske!
Eller ... i hvert fald Temeraire er, men han er jo også en kinesisk himmeldrage. Men nu forgriber jeg vist begivenhedernes gang. :-)

Bogens menneskelige hovedperson, Kaptajn Laurence, tjener ved den britiske flåde. Han er en meget pligtopfyldende officer og korrekt gentleman. En dag kaprer de et fransk fartøj, hvori de finder en uventet gevinst. Et drageæg, der endda er lige ved at klække.
Det er således (og det ved jeg ikke om det er generelt eller om det bare er for denne bog) at den første som kommunikerer med dragen, er dens kaptajn.
Det ender med at blive Laurence, selv om det føles som en frygtelig degradering, for at være en kaptajn hos aviatikerne er langt fra så prestigefyldt som at være kaptajn ved flåden.

Laurence skal vænne sig til den noget friere og løse disciplin der kendetegner aviatikerne, og skal også vænne sig til at være der for Temeraire, der er en meget videbegærlig og lærenem drage.

Jeg er vild med tanken om den kultiverede og veltalende drage. Og jeg er ret begejstret for at Naomi Novik har placeret dragerne midt i historiske begivenheder. Her i Napoleons æra. 

Bogen er skrevet i et let og tilgængeligt sprog, der bare fører læseren gennem historien uden at man skal standse læsningen (altid min favorit), og er både spændende, interessant og menneskelig.
Skal man komme med kritikpunkter er det at Temeraire indtil videre ikke begår nogen fejl og bare bliver mere og mere fantastisk, men da jeg har fundet ud af at dette er første bog i en serie, kan det være at det ændrer sig efterhånden.

Jeg vil i hvert fald glæde mig til at læse de næste i serien.


Tak til Forlaget Alhambra for anmeldereksemplar.

Forlag: Alhambra
Sider: 366
Trykt anmeldereksemplar

Bagsidetekst:
TEMERAIRE handler om dragen Temeraire og hans kaptajn Will Laurence, som sammen må kæmpe for England, mens Napoleonskrigene hærger.


Laurence har været til søs siden sin tidligste ungdom og er glad og tilfreds med sin kaptajnstilling, sit skib og sit velordnede liv. Men da hans mand kaprer en fransk fregat og beslaglægger dens dyrebare last, et uudklækket drageæg, river skæbnen Laurence bort fra havet og af sted mod en usikker fremtid - og et uventet nyt venskab med et ganske særligt væsen.
Sammen med Temeraire bliver Laurence optaget i det britiske luftkorps, hvor både og kaptajn ikke blot skal vænne sig til et helt nyt liv, men også i al hast må lære de vanskelige flyvemanøvrer, der kræves for at føre krig højt til vejrs.
For Napoleon planlægger at bruge Frankrigs dragestyrker til at invadere England, og snart må Laurence og Temeraire på vingerne for at forsvare konge og fædreland.

2 kommentarer:

  1. Jeg har læst serien på engelsk (undtagen de to sidste bøger, som jeg forventer at læse her til januar), og det er en dejlig serie. Elsker kombination af Napoleonskrigene og drager :-)

    God jul herfra!


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har kigget efter serien på mine tilgængelige medier (Storytel, Mofibo, Ereolen Global), men kan desværre ikke se den nogen steder, så det må lige vente.
      Men NÅR den kommer skal jeg helt klart have fat i den. :-)

      Slet