mandag den 26. december 2016

Året der gik - 2016

Så gik der endnu et år. Er det ikke utroligt?
Eller nej, det er det jo ikke. Det her sker sjovt nok hvert år, men alligevel føltes det lidt underligt når vi kommer til det.

Igen i år har det været et år i bøgernes tegn. Både mine egne - hvor jeg har været så heldig og velsignet at have to udgivelser i år - men også at jeg stadig holder ved lydbogsmediet og derfor har fået rigtig mange gode læseoplevelser i år. 
Og kodeordet er mange, for fysiske bøger læser jeg faktisk ikke så mange af. Slet ikke i forhold til lydbøgerne

Men lad os kigge lidt på noget statistik. Goodreads holder jo styr på min læsning for mig, så de fortæller mig at jeg har læst 116 bøger i år på i alt 32.192 sider.

Den korteste bog er Teddy Vorks børnebog "Det bogførte bogstav" med sine 44 sider. Diana Gabaldons "Drums of Autumn" den længste med sine 880.

I alt har jeg læst 37 trykte bøger, 1 ebog og 78 lydbøger. 
Heraf var 65 af dem danske, 51 på engelsk. De engelske er udelukkende lydbøger, for det tager mig en krig at fysisk læse engelske bøger.
Det svarer til i alt 32.192 sider, hvoraf 741 timer blev brugt på lydbogsfronten.

Mand, jeg føler mig nærmest beæret over alle skønne historier jeg har fået fortalt i år.

Nåh, jeg har tidligere indført nogle kategorier, så lad os se om vi kan fordele dem.

UNDER HUDEN
Det kan der vist ikke være meget tvivl om. Det var selvfølgelig Patrick Ness' "Monster".
Den meget anmelderroste historie om drengen Connor der er ved at miste sin mor til kræft. Alle i bogbloggerland har talt om den, og selv om jeg egentlig hader at læse sorg-historier, så måtte jeg læse denne. 
Og det fortryder jeg ikke. Den er smuk, den er barsk og hold da op den trak tårer hos mig.

KEDELIGSTE
Det her er ikke en af de fedeste priser at få, men hvis den ikke skal gå til de ikke-færdiggjorte bøger, så må det være denne her: The Vanishing Season af Jody Lynn Anderson. Der skete så at sige intet i den bog, og det der skete, var bare kedeligt.

PUDSIGSTE
Forrige år var det en bog om yeti-sex, sidste år om en kvinde der købte en slave til 50,- kroner kiloet, så det er selvfølgelig lidt svært at slå. I år må det være Child of God af Cormac McCarthy, der handler om en enspænder, der ender med at være en nekrofil psykopat. Den var underlig.

MEST OVERRASKENDE LÆSEOPLEVELSE
Faktisk er det nok Darren Shans saga - Cirque du Freak af Darren Shan. Jeg hørte bare den første for sjov, og blev grebet af serien selv om den egentlig er til børn og unge. Den var virkelig underholdende.

MEST SYMPATISKE HOVEDPERSON
Tja, det må stadig være James Fraser fra Diana Gabaldons Outlander-serie. I år har jeg læst nr. 3 og 4 i serien, og er i skrivende stund i gang med at lytte til nr. 5, der dog trækker lidt tænder ud. Der sker intet i den bog, og det er kun fordi jeg elsker hendes univers og Jamie Fraser at jeg overhovedet overvejer at tage den op igen.

LÆKRESTE BIPERSON
I år var året hvor jeg læste "The Selection" serien, som jeg også var ret betaget af. Den kunne i øvrigt også komme under "Mest Overraskende", for den havde jeg slet ikke regnet med at falde for. Men det gjorde jeg. Og det gjorde jeg også for prinsen i historien. Go Team Maxon!!

MEST IRRITERENDE HOVEDPERSON
Må være Elsa fra "Min mormor hilser og siger undskyld" af Fredrik Backman. Jeg ved godt at mange var betagede af den lille 8 årige vidunderpige, men jeg rullede konstant med øjnene. 

FEDESTE/SMUKKESTE BOGOMSLAG
Det bliver nok også bøgerne fra Selection-serien. De er da så fiiine. :-)

KEDELIGSTE BOGOMSLAG
Det må blive John Greens "An abundance of Katherines". Historien er god, men forsiden er da vanvittigt kedelig.

Tak for 2016 til alle ude i bogbloggerland som er med til at give inspiration og dejlige indlæg, og så håber jeg vi ses i 2017, hvor flere bøger skal sluges og læses! :-)

Godt nytår!

4 kommentarer: