mandag den 7. november 2016

Søster Lagkage - Jannie Brinch Holdt

Denne bog er også en af dem, der er endt hos min datter til anmeldelse.
Min datter på 9 kunne sagtens læse den selv, men da det jo er sååå hyggeligt at mor læser, så blev den læst af mig. :-)

Bogen handler om pigen Søster Lagkage, der elsker at lave lagkage. Og hun tænker på lagkage, og hun laver lagkage og hun er dygtig til at lave lagkager og hun er kendt for sine lagkager og i dag har hun også lavet en lagkage.

Inden vi lige går videre vil jeg lige sige at som voksen læser bliver man RET træt af at læse ordet lagkage højt. Det er nævnt ufatteligt mange gange, og det bliver temmelig trættende.

Men Søster Lagkage her er en god pige. Hun er virkelig glad for den gamle Tusnelda og bliver meget bekymret, da Tusnelda ikke kan finde sit høreapparat, for så kan den gamle jo ikke fortælle sine fantastiske historier.
Og så begiver Søster Lagkage og hendes veninde Maja Minimus sig ud for at finde høreapparatet.

Det er en sød historie med nogle små, passende illustrationer undervejs. Som voksenlæser kunne jeg godt have ønsket mig mere af illustrationerne. De er noget barnlige og kantede, men da jeg spurgte ind til det hos min datter, havde hun ingen brok over det, og så kan jeg jo også bare klappe i. Det er jo ikke mig, der er målgruppen. :-)

Historien er fin og ligetil. Ikke så meget drama, men en hyggelig bog om en sød pige, der forsøger at gøre en god gerning.
En hyggelig lille julebog.

Tak til Forlaget Mellemgaard for anmelderseksemplar.


Forlag: Forlaget Mellemgaard
Sider. 76
Trykt anmeldereksemplar

Bagsidetekst:
Forestil dig lige, hvordan det vil være at være næsten 100 år ... Og at man ikke kan huske, hvorfor man ikke kan gøre, og høre kan man i hvert fald ikke!
Sådan er livet lige nu for søde, rare, gamle Tusnelda. Høreapparatet er blevet væk - helt væk!
Heldigvis er Søster Lagkage (der ellers helst laver lagkager) sammen med Maja Minimus på sagen!
De to veninder traver byen tynd i jagten på høreapparatet, så derse kære ven kan komme til at høre igen. 
Men det sner, og det er snart jul ...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar