torsdag den 21. juli 2016

Gyserklubben Bog 1-4 - Dorte Roholte


Spændende og letlæst gyserserie af Dorte Roholte om 4 drenge, der mødes i et nedlagt hus ude på landet for at fortælle gyserhistorier.

Meget velfortalt og nervepirrende serie, der er Dorte Roholtes debut for Forlaget Elysion.

Meget lavt lix- og lettal.


Det er efterhånden pinligt længe siden at jeg fik denne serie til anmeldelse. 

Men jeg har villet vente til min ni-årige datter også havde fået den læst. Hun mangler kun den sidste i serien, men det gør det selvfølgelig også lidt besværligt, at hun ikke vil læse dem lige før sengetid. ;-)

Bog nr. 1 fik vi (gemalen og jeg) læst op mens vi sad og ristede skumfiduser og lavede popcorn på bål, bog nr. 2 og 3 mens vi kørte til feriemålet her for nylig.
Fremragende! :-)

Og de er gode! Letlæste så selv en snart 9 årig kan læse dem selv (selvfølgelig efter læse-formåen) og virkelig lækre i kvaliteten.
Jeg er altid en sucker efter hardbacks, og specielt til børnebøger. De skal altså kunne holde til fedtede fingre, at blive tabt på gulvet, glide ned bag sengen osv osv.
Og det kan de her.
Det er en god kvalitet, så der skal noget til for at ungerne kan slide dem op.

Illustrationerne er et kapitel for sig selv. Det er Christian Guldager der har stået for den del, og han er som altid fænomenal.
Jeg vil så sige at han er næsten lidt FOR dygtig. Min datter har haft flere kammerater på besøg som er blevet lidt skræmte af forsiderne. Specielt 2'eren, med uhyret i skabet. Det skræmte nogle af dem.
Min datter var så ikke så skræmt af dem, men det var fordi hun fik øje på en smiley inde i uhyrets hånd, og så blev den mindre farlig. (Spørg mig ikke hvor, jeg kan ikke få øje på den. ;-))

Selve ideen og grundplottet synes jeg også hænger rigtigt fint sammen. På trods af at det er letlæsningsbøger, bliver der ikke talt ned til børnene, hvilket man ellers ofte ser i nyere børnebøger. Det er der ikke noget af her.

Jeg tænker at de er perfekte til især drengelæserne, der af og til har det lidt sværere med læsningen. Her er de spændende og stadig læsbare uden at de bliver kedelige.
Som oplæsning inden sengetid vil jeg IKKE anbefale dem. :-)

Så alt i alt har det været en positiv fornøjelse at få disse bøger til anmeldelse, og de er stolt blevet vist frem til kammeraterne flere gange.

Tak til forlaget Elysion for anmeldereksemplarer.

Forlag: Elysion
4 letlæsnings bøger á hver ca. 40 sider
Trykte anmeldereksemplarer


Ingen kommentarer:

Send en kommentar