tirsdag den 28. august 2012

Trolddom - Heksemesteren 1 - Margit Sandemo

Jeg nægter simpelthen at klassificere Margit Sandemo i fantasy kassen selv om der er en troldmand med. Bare skyd mig, men nix! Jeg gør det ikke. :-)

Jeg har i stedet smidt hende i Historiske, selv om det heller ikke er rigtigt, hvis ellers mine forventninger om de kommende bøger holder.

Trolddom er den første bog i serien ved navn Heksemesteren. Jeg har ikke tidligere læst serien, og det på trods af at jeg har slugt Isfolket 8 gange. Måske har jeg været lidt tilbageholdende, for der er ikke noget, der i mine øjne kan måle sig med Isfolket.
Men lad os nu se ... det kan da være at jeg bliver positivt overrasket. :-)

Den første bog i serien handler om den unge Tiril, der bor sammen med sin mor, far og søster i Bergen, Norge i slutningen af 1600-tallet.
Tiril er sin smukke, porcelænsagtige søsters direkte modsætning. Hun er livsglad og elsker at strejfe om uden for huset, hvor hun fodrer herreløse hunde og hjælper de fattige. Carla derimod er smuk, men sørgmodig og virker som hun bærer på en mørk hemmelighed.
Da Tiril er 16 år gammel afsløres hemmeligheden, og inden lang tid mister Tiril ikke blot sin søster, mor og far, men også sin identitet.

Hun får dog hjælp af en ung, mystisk islænding ved navn Móri, der er heksemester, og satser på at blive den bedste, samt søsterens Carlas forlovede, Erling, en ung driftig forretningsmand.

Tingene eskalerer dog hurtigt, og Tiril må forlade Bergen i nattens mulm og mørke.

Tja ... Faktisk var jeg ikke voldsomt imponeret i starten. Jeg syntes skrivestilen var hakkende og uden flow, og historien virkede som genbrug fra Isfolket, hvor Alexander Paladin hjælper nogle af hoffets børn, der må gennemleve grimme ting.
Det bedrer sig, så om det er forfatteren eller oversætteren der lige skulle i gang, ved jeg ikke, men det blev dog langt bedre.

Jeg vil dog stadig give Heksemesteren en chance, for som sagt ... Isfolket er den bogserie overhovedet, der har gjort allermest indtryk på mig.

Næste bog: Borte med blæsten - Bind 2


3 kommentarer:

  1. Du kan roligt glæde dig. Har arvet alle 47 bøger efter min farmor, og ja - de drog mig til sig med det samme. Jeg ville sætte hende i subgenren magisk historisk realisme ;-)

    SvarSlet
  2. Ups Min kommentar ved til Isfolket, mår jeg vist hellere nævne. Men jeg ville sætte denne serie i samme subgenre. Det er vist ved at være sent.

    SvarSlet
  3. Xanadue. Tak for kommentaren. :-)
    Jeps, tænkte nok det var Isfolket du mente. Den har jeg også slugt 8 gange, og glæder mig allerede til næste gang. :-)
    "Heksemesteren" er jeg så lidt spændt på.

    Og hey ... "magisk historisk realisme", det er faktisk et ret godt bud!

    SvarSlet