mandag den 20. august 2012

Libri di Luca - Mikkel Birkegaard

Jeg stødte på forfatteren ved et tilfælde. Forsiden på Fra Drømmenes Bog fangede mit øje, og da den også fangede mig ved læsning, måtte jeg jo finde ud af om forfatteren havde skrevet noget mere.
Det viser sig så at Libri di Luca har været en stor succes og er solgt til flere lande, uden at jeg har hørt noget som helst om det.
Jeg føler mig lidt snydt her, det kan I godt høre, ikke? :-)

Jeg kan godt lide Mikkel Birkegaards skrivestil. Den er let læselig, fængende og levende. Han forfalder ikke til sproglige knuder, for mange beskrivelser eller væven, men skriver klart og præcist. Det er et stort plus i min bog.

Libri di Luca handler om den unge Jon Campelli. Da han var ti år gammel begik hans mor selvmord, og hans far - Luca Campelli - var så knust af sorg, at han endte med at bortadoptere drengen. Deres forhold siden har været køligt og mangelfuldt og Jon har lært at klare sig selv. Han vokser op og bliver en succesfuld procesadvokat.
Da hans far dør, bliver Jon pludselig ejer af en boghandel, som han ellers ikke har sat ben i siden han var dreng.

Jon forestiller sig at han bare skal have solgt forretningen i en fart og se at komme videre med den sag, som advokatfirmaets seniorpartner netop har overdraget ham. En sag for en mægtig mand ved navn Remer, og hvis sag kan betyde knald eller fald for Jons karriere.

Men det er ikke helt så ligetil som Jon tror. Det viser sig at hans far var medlem af en hemmelig organisation, og ikke nok med det. De evner hans far havde er blevet nedarvet til Jon uden at han var klar over det. Måske begik hans mor heller ikke selvmord, men blev myrdet.

Det hele lyder måske lidt søgt og skåret over Dan Brown læsten, men ikke desto mindre fungerer det. Historien løber derudaf og man følger villigt med. Den er velskrevet og underholdende.

Mikkel Birkegaard har vist skrevet en roman mere, så den vil jeg også lige få læst. Man keder sig i hvert fald ikke i hans selskab. :-)

Næste bog: Margit Sandemo : Trolddom (Første bog i Heksemester-sagaen)
(Også en biblioteksbog. Borte med Blæsten II må lige vente en omgang ekstra)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar