lørdag den 29. april 2017

Harry Potter #3, #4, #5, #6 og #7 - J. K. Rowling

Denne måned har i den grad stået i Harry Potters tegn.

Min balance er tippet og stresset fra mit brødjob har gjort at jeg intet har fået skrevet. Overhovedet! (Suk)
Så jeg har forsøgt at få hjernen på rette køl igen ved at lytte til lydbøger og male i malebøger.

Men Harry Potter er ikke det værste tidsfordriv jeg har lavet i tidens løb, vil jeg sige. ;-)

I stedet for at tage bøgerne enkeltvis vil jeg i dette blogindlæg fortælle om at jeg har fået læst:

- Harry Potter and the Prisoner of Azkaban #3
- Harry Potter and the Goblet of Fire #4
- Harry Potter and the Order of the Phoenix #5
- Harry Potter and the Halfblood Prince #6
- Harry Potter and the Deathly Hallows #7

Og det er altså bare historier der holder. Der er ikke mange plotfejl (den eneste store der virkelig irriterede mig var at Harry ikke kunne se thestralerne allerede fra starten af (han havde jo set i hvert fald sin mor dø), men især i slutningen af bog nr. 4, hvor han havde overværet Cedrics død. Her nævnes endda specifikt at han blev kørt i de førerløse hestevogne, og her burde han have set dem.
Der er sikkert andre plothuller, men ikke nogen der lige faldt mig i øjnene.

Jeg gider slet ikke snakke om hvor fantastiske bøgerne er, og hvilket uendeligt smukt univers JK Rowling har skabt med disse bøger. Ej heller om hvor mange ligheder der er med historiske begivenheder, såsom visse troldmænds antipati mod mudderblods-troldmænd/hekse (folk født af ikke magikere) og racehygiejnen i Tyskland i 30'erne. Dette er bare et af mange eksempler.

Men det der fascinerer mig vel allermest er kompleksiteten af universet og det faktum at hun skrev bøgerne løbende i takt med at læserne gik fra tusinder til millioner, der bare sad og ventede på næste bog.
Det massive pres der må have ligget på hende er ufatteligt. Og at hun husker at binde bøgerne sammen i hver slutning er ganske enkelt fabelagtigt.

Lige som sidst får alle bøgerne 6 hjerter. :-)


Forlag: Pottermore

#3 - 480 sider - 12 timer og 2 minutter - Oplæst af Stephen Fry
#4 - 640 sider - 20 timer og 54 minutter - Oplæst af Stephen Fry
#5 - 816 sider - 29 timer og 1 minut - Oplæst af Stephen Fry
#6 - 560 sider - 20 timer og 30 minutter - Oplæst af Stephen Fry
#7 - 640 sider - 23 timer og 58 minutter - Oplæst af Stephen Fry



Ingen kommentarer:

Send en kommentar