torsdag den 17. december 2015

Uhyret i Loch Ness - Myter og Mysterier #1 - Jesper W. Lindberg

Året er 1880, og den skotske dykker Duncan MacDonald ligger gispende på kutterens dæk. Han er i chok.
Øjeblikket forinden har han undersøgt et skibsvragt på bunden af søen Loch Ness, hvor et forfærdeligt syn mødte ham.
Aldrig mere vil han lade sig sænke ned i det mørke dyb.
Aldrig mere vil han tvivle på de historier han fik fortalt som barn. De er alle sammen sande.
Der findes virkelig et uhyre i Loch Ness!

Tag med på en rejse ind i mystikkens verden, hvor vi kigger nærmere på myten om Loch Ness-uhyret i Skotland.




Da jeg så at denne udkom, vidste jeg at jeg MÅTTE eje den. Hvis ikke for min skyld, så for mit afkoms. :-)

Jeg er vokset op med mange af den slags bøger, hvor man udforskede diverse hemmeligheder; Stonehenge, Pyramiderne, Bermudatrekanten, Loch Ness og mange, mange flere. Jeg husker specifikt en serie, der netop også var holdt i sort, i A4 størrelse og som var spækket med spændende billeder og fakta.

Det første der slog mig, da jeg fik denne bog i hånden, er hvor usandsynligt lækker den er. I kvalitets-hardback form og tapen på forsiden af bogen føles endda som rigtigt tape med dets nuprede overflade.
Indersiden af omslaget og de første sider er sorte (tror det hedder forsats, men kan tage fejl) og papiret er af virkelig god og blank kvalitet så billederne står godt og tydeligt frem.
Alle billeder har igen disse tapestykker og hele bogen emmer derfor af kvalitet og "lækkerhed". Alene baggrunden på tekstsiderne har struktur og ser ret lækker ud.
Det er altså bare et smukt produkt, som ungerne vil elske at få i hænderne. Og så vil den endda kunne holde til det.

Den lækre indpakning gav mig så enormt høje forventinger til indholdet. Hvad kan man efterhånden skrive om Loch Ness uhyret, som ikke er skrevet før?
Og her blev jeg igen positivt overrasket.
Forfatter Jesper W. Lindberg er uhyre grundig og kommer med facts som jeg aldrig har hørt før, selv om jeg har været en sucker for "mysterie-emner" i mange år.
Alle vinkler bliver spændende fortalt og belyst og jeg føler mig som læser overbevist om at forfatteren her virkelig ved, hvad han taler om.

Desværre er det næsten for godt. Min barnedrøm om at der nok skulle være en "Nessie" må jeg nok tage op til revision igen. Og alligevel ... måske findes det alligevel. Der er måske alligevel håb for at der kan leve noget i søens mørke dyb.
Man kan da altid håbe. :-)

Jeg ved godt at jeg er lidt sent ude, men det her er en genial julegave idé til vidensbegærlige unger og voksne. 

Og så vil jeg i øvrigt glæde mig til de kommende i serien!


Forlag: Tellerup
Sider: 167
Trykt bog

2 kommentarer:

  1. Helt enig, det tegner til at blive en rigtig spændende og ikke mindst lærerig serie :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør det! Jeg har hørt at han er ved at arbejde på ... er det 3'eren eller 4'eren, så jeg håber vi har mange til gode endnu. :-)

      Slet