søndag den 9. august 2015

Amerikansk Olie - Steen Langstrup

Tyve noveller om kvinder, mænd, samfundet, tiden og sex.

om mennesker, skæbner, den sociale arv, afmagt, håb og kærlighed.

Det er socialrealisme med et varmt glimt i øjet, hjertet i hænderne og pletter på skjorten.

"Hvorfor slår han aldrig dig?" spørger han.
"Måske slår han ikke på piger?" siger hun og klemmer hans hånd.
"Han slår da mor."
Hun nikker. "Mor slap med et blåt øje i dag. Hun er okay ellers. Far er gået. Sikkert ud for at drikke. Der går nok et par dage, før vi ser ham igen. Du kan godt komme hjem nu."
"Hvorfor er han sådan?"
"Det er han bare." Hun rører ved hans ansigt. "Men du er noget særligt. Vil du ikke love mig, at du aldrig bliver som ham?"
Han ser bare på hende, mærker et stik i hjertet.
"Lov mig det," siger hun.



Amerikansk Olie er en samling af socialrealistiske noveller med en rød tråd. Flere af novellerne er forbundne og det er faktisk ganske sandt, det der står på bagsiden. Der er en følelse af varme i dem alle.
Der er ingen "kiggen-ned-ad-næsen" af nogle af de eksistenser der optræder i bogen, men en empatisk beskrivelse og indleven i alle de skæbner vi hører om i denne bog.

Jeg kan se at den har fået flere gode anmeldelser rundt omkring på nettet - og det er i mine øjne fuldt fortjent. Den eneste grund til at den "kun" når op på 4 hjerter hos mig, er at jeg altid sidder med en følelse af at jeg mangler noget, når jeg læser noveller. At jeg gerne vil have mere. Høre mere til de skæbner, som jeg lige har lært at kende og så må forlade igen alt, alt for hurtigt.

Der var især 3 noveller, som gjorde indtryk på mig.

Den første var Vinter i København. En sultende sigøjnerkvinde befinder sig i København med sin lungebetændelses-syge datter. Hendes mand er blevet taget af politiet og hun har ingen steder at gå hen. Ingen vil hjælpe hende, heller ikke når hun spørger om hjælp.
Det er en tragisk historie og af en eller anden grund trækker min hjerne paralleller til det nylige valg, der havde meget grimme meningsudvekslinger mellem København og provinsen. Om at borgere i Udkants-Danmark er intolerante og mangler næstekærlighed, og ikke vil hjælpe andre end sig selv, ikke som borgerne i København (ja, det er sat meget på spidsen, ved det godt :-))

Og jeg sad faktisk og blev lidt harm. Hvorfor er der ingen der hjælper den stakkels kvinde? Hun har et sygt barn, for fanden! Hvor er al den næstekærlighed blevet af, som der netop er blevet hylet så meget op om?

Og ja, jeg ved også godt at det er en fiktiv historie, men alligevel. Den har jo sine rødder i virkeligheden.

Den næste novelle, som er blevet hængende er Præmiekalven. En tømrer, der har begået et litterært mesterværk og som er til forlagsreception på de bonede gulve på et stort, anerkendt forlag.
Novellen handler blandt andet om hvordan man af og til kan føle sig helt, helt forkert placeret og ude af sit rette element.
Jeg kan huske da jeg selv var til forlagsreception inde på Rosinante i forbindelse med at jeg udgav "Atalanta". Det var den første personlige forlagskontakt jeg havde. Mig, en ung pige fra provinsen og ind til alle de store forfattere. Jeg følte mig i den grad malplaceret, uanset hvor venlige folk var mod mig. Det var som at træde ind i en helt anden verden.

Den sidste novelle, som virkelig har gjort indtryk er Den store gevinst. En hjemløs alkoholiker vinder ved et tilfælde en stor gevinst på et skrabelod. En gevinst, der kan ændre hans liv fuldstændigt.
Men som det er, har han ingen NEM-konto, som man jo SKAL have i dagens Danmark, og det volder ham i den grad problemer.

Den sidste novelle her gjorde mig  trist. Vores personlige frihed er så fantastisk indskrænket og er blevet det i årevis af nok velmenende politikere, der smider det ene regelsæt efter det andet ned over hovedet på befolkningen.
Regelsæt og love og administrative regler der kvæler al virkelyst og innovation. Der er ingen personlig frihed længere, og der er snart ingen mulighed for at komme ud af de kasser man er blevet stoppet ned i.
Og det er sgu trist.

Amerikansk Olie er fuld af den slags noveller, som vil berøre læseren. De tre jeg har valgt ud som værende dem, der gjorde størst indtryk på mig, vil måske virke mindre interessante på andre. Og omvendt. Men jeg vil vædde med at hver enkelt af novellerne i bogen giver stof til eftertanke hos nogen.
I det hele taget er det er nok på tide at vi begynder at reflektere på om vi egentlig bor i det samfund vi gerne vil have, eller om vi skal til at ændre det.

Tak til Forlaget 2 Feet Entertainment for anmeldereksemplar.

Forlag: 2 Feet Entertainment
ISBN: 978-87-794-060-4
Sider: 191
Medie: Trykt form




Ingen kommentarer:

Send en kommentar