mandag den 13. juli 2015

Urværksenglen - Djævelske Mekanismer 1 - Cassandra Clare

Da 16-årige Tessa i slutningen af 1800-tallet tager til England for at møde sin bror, venter noget frygteligt på hende i Londons underverden.

Vampyrer, warlocks og andre overnaturlige væsner hærger de dunkle gader, og det er kun Skuggejægerne, der forsøger at opretholde freden.

Tessas bror møder ikke op for at hente Tessa på kajen, i stedet bliver hun bortført af de mystiske 'Mørkesøstre' - medlemmer af den hemmelige organisation Pandemonium Club. 
Hos dem opdager hun at hun kan transformere sig selv til et hvilket som helst andet menneske, en yderst sjælden evne som lederen af klubben - den mystiske Magister -  for enhver pris vil udnytte.

Ensom og på flugt søger Tessa tilflugt hos Skyggejægerne, men bliver snart trukket ind i en grufuld konflikt ,som stiller hende over for det umulige valg: skal hun redde sin bror eller hjælpe sine nye venner med at redde verden?



Det var især forsiden der tiltrak mig ved denne bog da jeg scrollede igennem bøgerne på ereolen.dk (bibliotekernes e-service). Der er altså noget ved London i 1800 tallet som tiltaler mig og da jeg samtidig også havde sat mig for at læse lidt mere fantasy, så var denne her et oplagt bud.

Jeg kendte hverken forfatteren eller emnet på forhånd, og det er først efterfølgende at jeg kan læse at forfatteren tidligere har skrevet en anden trilogi ved navn Dødens Instrumenter, der skulle være væsentligt bedre. Det kan så være at jeg skal tjekke den ud efterfølgende. :-)

I starten var jeg ellers noget forbeholden. Jeg blev lidt irriteret over skurkene i starten af bogen alle havde "markerede ansigter", men de gode havde ikke. Og så irriterede det mig lidt at antihelten Will altid - i hvilken som helst scene - stod og lænede sig op ad en væg. På et tidspunkt var jeg faktisk i tvivl om hvorvidt manden kunne stå selv, men det kunne han dog. ;-)

Han - altså Skyggejægeren Will og bogens antihelt - er godt nok noget karikeret. Alle hader ham, og han er ligeglad med hvem han tramper på, og alligevel klarer han sig godt på vej med noget charme.
Men efterhånden som bogen skred frem, blev jeg alligevel glad for ham.
Det er jo syyyyyynd for ham (ved godt at visse læsere vil rulle med øjnene her ;-)), men der kommer faktisk nogle forklaringer undervejs, så man finder nogle af hans handlinger troværdige.

Selve historien synes jeg også er ret spændende og selv om jeg ret tidligt havde luret at [spoiler udeladt] så var Tessas reaktioner på netop det meget troværdige.

Så jo ... efterhånden blev jeg grebet af den, men da jeg desværre har overskredet mit max udlån på ereolen.dk (mit bibliotek tillader kun 5 bøger ad gangen), kan jeg ikke engang komme i gang med 2'eren, men bliver nødt til at vente mindst 3 dage endnu. OG så kan jeg se at 3'eren i serien endnu ikke er tilgængelig som lydbog, så hvis jeg virkelig bliver grebet, må jeg jo finde en papir-udgave af den.

Om jeg så vil læse den anden serie også ved jeg ikke. På visse blogs kan jeg se at de minder meget om hinanden, så måske er det ikke så interessant.

I hvert fald så var jeg vældig godt underholdt og glæder mig til at "læse" næste bog i serien.

Denne her gav mig i øvrigt et felt mere på min Bogbingoplade aka min Læseudfordring for 2015, som kan ses her.


Forlag: Borgen
ISBN: 978-87-21-03624-9
Sider: 450
Medie: Lydbog - 15 timer og 13 minutter - Oplæser: Stine Prætorius

Ingen kommentarer:

Send en kommentar