fredag den 26. september 2014

Legionæren VI - Caledonia - Jens Jørgen Hansen

Legatus Legionis forfremmer Marcus til centurion, men forfremmelsen er ikke gratis. Han sendes nord for den store mur med sit centurie for at støtte Claccus og hans hærenhed i en redningsaktion. En romersk udpost oppe i Caledonien er ved at gå tabt, og flest muligt af mandskabet skal hentes hjem i live.

De caledoniske krigere, understøttet af Iarlugh og en gruppe irske lejesvende lurer overalt, og turen bliver lang og blodig, samtidig med at det onde blod mellem Claccus og Marcus blusser op.
Marcus og hans centurie bliver efterladt for at kæmpe en umulig kamp mod de caledoniske horder blot for at vinde tid - tid til at mødes med såvel Troldmanden som Iarlugh på kamppladsen, hvor det endelige slag de tre imellem skal stå. Ikke alle tre kan forlade den i live.
YYYYYY

Jeg har tidligere læst nogle af Jens Jørgen Hansens bøger i serien om legionæren Marcus, og de er ganske gode.

De første bøger blev sendt til mig som anmeldereksemplarer og siden her nr. 6 og 7 bare dukket op på min adresse uden forudgående aftale, så det har taget mig noget tid at læse dem.
Men selv om jeg ikke har læst nr. 4 og 5. og det er lang tid siden at jeg har læst 3'eren, så kan man nemt springe ind i historien.

Der er læst fint korrektur på bogen, der er ingen graverende eller meningsforstyrrende fejl, og sproget glider nemt uden videre dikkedarer. Det vidner for mig om en dygtig forfatter, da - og her bliver jeg nok upopulær hos nogen - den er udgivet på Mellemgaard, der desværre af og til har det med at sende værker på gaden, der godt kunne have tålt noget mere redigering. Det støder jeg slet ikke på i denne bog, så den ros skal helt klart tilfalde forfatteren.

Det er bøger som henvender sig især til de unge drenge læsere, som vil kunne få stor glæde af bøgerne, der er historisk godt funderede, men ikke tungt beskrivende, hvilket man nemt kan forfalde til som forfatter.
De voldsomme kampscener er detaljerede, men der svælges ikke i afhuggede lemmer eller blod i massevis. De er beskrevet nøgternt men også med følelser, så det fungerer rigtig godt.

Jeg kan stadig anbefale Legionær-serien til alle historisk interesserede, men også til unge drenge, der kan lide actionbøger.

Forlag: Mellemgaard
ISBN: 978-87-93076-57-0
Sider: 173
Anmeldereksemplar


Ingen kommentarer:

Send en kommentar