søndag den 31. august 2014

Undergang - Antologi

Slutningen.

En dag går jorden under. Historien slutter. Tæppefald. Men hvordan? Går vi under sammen med den, eller går den under sammen med os? Hvordan klarer de få overlevere sig i en ny verden, hvor menneskeheden er at afsluttet kapitel?

Her er der ikke nogen, der i sidste øjeblik redder dagen. Her rammer kometen, mens ingen kan standse pandemien, et sted hvor solstorme raser, og atommissiler hviner over himlen.

"Undergang" indeholder 15 noveller om apokalypsen, skrevet af både debutanter og erfarne forfattere, foruden en afsluttende tekst om dommedagskulturhistorie.

YYYYYY

Forlaget Valeta udskrev i 2013 en novellekonkurrence sammen med bloggen Apokalyptisk. Blandt andet foranlediget af al den snak om dommedag, der havde været i forbindelse med mayaernes kalender, der jo som bekendt varslede verdens undergang den 21. december 2012.
Heldigvis havde man tolket mayaernes kalender forkert (tænker der sad en maya og hakkede i en stentavle, der lænede sig tilbage, tørrede sveden af panden og tænkte; "Nej, fuck det! Jeg laver det færdigt en anden dag"), og jorden består da så også heldigvis endnu.

Men hvor længe? Jeg var selv ung teenager i firserne, hvor vi meget letpåvirkelige unge kunne tale om den famøse røde knap, der kunne udløse en atomkrig mellem øst og vest. Jeg var virkelig bange, da Tjernobyl sprang i luften og vi fulgte dagligt vejrudsigterne for at følge vinden, der bragte den atomare sky med sig.
Siden fylder den globale opvarmning, større bevidsthed om kometernes kollisionskurs med jorden og bare lige nu ... Ebola-epidemien i Afrika også en del i vores tanker. Eller ... det bør det gøre, for vi skal huske at leve mens vi gør det. (Føler mig fristet til at synge noget Nick&Jay, men vil undlade det! ;-))

Her i "Undergang" har man udvalgt de 15 bedste ud af i alt 70 noveller, der blev indsendt til konkurrencen, og det er alle noveller af meget god kvalitet. Teknisk set. Forfatterne er alle meget stilsikre og velformulerede og bogen er godt gennemredigeret.
Jeg må dog blankt erkende at nogle af novellerne gik hen over hovedet på mig. Jeg syntes ikke at de helt gav mening, og virkede ikke realistiske på mig (paradoksalt nok, emnet taget i betragtning).
Flere af dem foregik også postapokalyptisk, hvor jeg måske havde forventet flere apokalyptiske, altså at de foregik mens himlen faldt ned. Nogle af novellernes personer opførte sig også på en måde, der fik mig til at tænke meget over menneskehedens måde at agere på. Ville menneskeheden forme sig således, hvis det virkelig skete?
Måske er det bare min egen indstilling/forventning til hvad der kunne ske, der kolliderer med de andre forfatteres. Det kan sagtens være.

Der er dog to noveller som jeg virkelig godt kunne lide, og som jeg gerne vil fremhæve.

Den ene er "La Gioconda ved Tidernes Ende" af Mikkel H Carlsen, som også er konkurrencens vinder. Hele novellen er gennemsyret af det vanvid og den angst man formentlig ville føle, hvis jorden gik under. Den "smagte" af dommedag, og jeg levede mig helt ind i den, så det var helt klart en værdig vinder.

Den anden er "Kromosom Y" af Maria Kjær-Madsen. Jeg er ikke tosset med novellens kvindelige hovedperson, som er noget skvattet i mine øjne, men lad nu det ligge. :-) Derimod er jeg vild med grundideen for apokalypsen ... og her kan jeg så ikke skrive mere, hvis jeg ikke skal afsløre plottet i novellen.

Så alt i alt er "Undergang" en samling af velskrevne noveller, der på meget forskellig vis giver et bud på hvordan en postapokalyptisk verden kunne se ud, dog uden at være i stand til at fange mig i en grad, som jeg havde håbet på.

Tak til forlaget Valeta for anmeldereksemplar.


Forlag: Valeta

ISBN: 978-87-715700-0-7
Sider: 337
Anmeldereksemplar

Ingen kommentarer:

Send en kommentar