mandag den 18. august 2014

Den sidste gentleman - Ruben Greis

MARKUS har siden sin tvilling Mikaels død isoleret sig med internettet og samboen Arif som eneste selskab.

ARIF sender sin modstræbende ven på en date med pigen Liv i håb om at få ham tilbage på banen.

LIV har dog skeletter i skabet, og snart jages hun og Markus gennem København af ubehagelige typer.

Det udvikler sig til en blodig weekend med grumme konsekvenser for dem alle tre ...

YYYYYY


Det er egentlig lidt af et tilfælde at "Den Sidste Gentleman" falder ned i mit skød. Forfatteren Ruben Greis kender jeg kun perifært gennem forskellige litterære arrangementer, hvor han altid har virket som en sympatisk og underholdende fyr. Indtil for nylig troede jeg at han "bare" var dedikeret læser, men så det gik op for mig at han også havde udgivet en bog.

Da vi så for kort tid siden enedes om at bytte bøger, lovede jeg ham faktisk også en anmeldelse af "Den Sidste Gentleman" her på bloggen, uden egentlig at vide hvad type roman det var.

Lige så snart jeg havde foreslået det, fortrød jeg det, for ... tænk nu hvis det var det argeste lort og jeg hadede hvert et ord af den? Hvor diplomatisk skulle jeg være? Især fordi jeg først efterfølgende fandt ud af at det var en egenudgivelse, og det kan desværre være noget af en pose blandede bolsjer. Der kan være guldkorn imellem, men meget af det er sandelig også noget hø.


Derfor var det også med lidt bævende hjerte at jeg åbnede bogen, læste de første sider og ... ja, så har jeg faktisk læst i den i hvert et ledigt minut indtil jeg blev færdig med den her for et øjeblik siden. Den er jo god! (beklager det overraskede tonefald. :-))

Den starter med at vi møder Markus, den efterladte tvilling, der stadig sørger over sin brors død to år forinden. Vi føler med ham, for hvem af os kan overhovedet forestille sig hvordan det måtte være at miste en tvillingebror? Han vil allerhelst isolere sig selv i sin egen lille cyberverden, hvor han når som helst kan trække stikket, hvis menneskerne i den anden ende kommer for tæt på.
Arif - hans sambo - synes dog at det er gået for vidt, og arrangerer en date, for at få Markus ud og i gang med livet igen. Markus bliver selvklart rasende over denne invasion, men tager alligevel ud på daten, alene for at fortælle pigen, at den er aflyst.

Og så! sker der ellers ting og sager. Liv har nogle lig i bagagen, og pludselig bliver Markus hvirvlet ind i en hel række dramatiske begivenheder, som ikke bare vender voldsomt op og ned på hans liv, men også tvinger ham til at konfrontere sin egen sorg over Mikael.

Det er en hurtig, let læst bog, men man skal ikke lade sig narre af det relativt sparsomme sideantal. Den rummer meget mere end forventet, og sproget er både medrivende og godt varieret.

Og ... beklager min fordom ... jeg kiggede efter korrekturfejl, men enten var der ikke en eneste, eller også glemte jeg den, da jeg først blev grebet af handlingen. Det kan vist meget vel være det sidste. ;-)

Jeg håber virkelig vi ser mere fra hans hånd i fremtiden.

Forlag: BOD
ISBN: 978-87-7691-731-9
Sider: 169
Signeret anmeldereksemplar

Ingen kommentarer:

Send en kommentar