lørdag den 21. januar 2012

Healeren - Erik Juul Clausen

Så smuttede vi ind i et nyt år, og det bliver spændende at se hvilke læseoplevelser året byder på.
Jeg syntes at 2011 bød på mange forskellige. Både gode og dårlige, og sådan vil 2012 nok også blive. Forhåbentlig. :-)

Det første eksemplar var Erik Juul Clausens Healeren, som jeg tog hjem udelukkende fordi jeg selv skriver på en roman i kejsertidens Rom. Det er altid rart at føle stemningen, når man skriver i samme epoke. Ikke for at stjæle facts, for dem har man forhåbentlig styr på, men bare for stemningens og smagens skyld.

Healeren er en vildt interessant historie. Den handler om Jesus, hans sidste tid i live og hans korsfæstelse og død. Det hele set gennem et romersk ægtepars øjne, hvor kvinden møder Jesus og betages af hans lære.

Desværre synes jeg at forfatteren gør en fejl, som også er meget svær at undgå. Det der med researchen.

Den må ikke tage overhånd, og det er så hamrende svært. Man vil så gerne dele alle de fantastiske ting man har læst om, hørt om, og opsnuset på forskellig vis. Og her i denne bog kammer det en smule over. Det er selvfølgelig rigtig godt, når jeg selv står og skal bruge disse oplysninger, men som almindelig læser, er det lige vel rigeligt.

Men bortset fra det, så er Erik Juul Clausen helt ny for mig, og jeg kan se at han har skrevet et hav af bøger, som virker rigtig interessante. Jeg tror jeg vil læse mere af ham.

Næste bog: Potensgiverne - Karin Brunk Holmqvist



Ingen kommentarer:

Send en kommentar