lørdag den 10. oktober 2015

Ondskab - Chris Carter

Et tilfældigt uheld ude på landet i Wyoming får sherifkontoret til at anholde en mand for muligt dobbeltmord, men yderligere undersøgelser tyder på at en langt mere grufuld opdagelse - en seriemorder, der har kidnappet, torteret og lemlæste ofre over hele USA i mindst 25 år.

Den mistænkte hævder, at han blot er en brik en enorm labyrint af løgn og bedrag - er han til at stole på?

Robert Hunter bliver bedt om at gennemføre en række afhøringer af den anholdte. Disse afhøringer begynder at afsløre forfærdelige hemmeligheder, ingen kunne have forudset.



I september indførte bogbloggerne Rikke Simonsen og Simone Hageman en lille leg, kaldet #Flyvehjoernet.
De har lavet en masse små bogudfordringer som bogbloggere over det ganske land kan deltage i, og indtil videre har det været rigtigt sjovt at være med i.

Oktober måneds udfordring var at man skulle læse én af de bøger man senest havde anskaffet sig. Det er faktisk lidt svært for mig, for af fysiske bøger læser jeg snart kun de anmeldereksemplarer jeg får tilsendt. Derfor har jeg heller ikke købt bøger til mig selv længe.
Men ved at gennemgå min reol kunne jeg se at den sidste bog jeg havde købt (men ikke læst) var Chris Carters "Ondskab".
Jeg købte den sidste år til Bogforum, fik den signeret til min mand, men har så ikke selv nået at læse den. Meeen, den var jo som lydbog på Mofibo, og så kunne jeg jo godt være med. :-)

Jeg har været vild med Chris Carters bøger siden jeg opdagede serien med den meget sympatiske kriminalkommisær Robert Hunter som hovedperson. Chris Carter er så god til at beskrive psykopaternes træk og motiver, så man virkelig forstår det og man er som regel godt underholdt fra start til slut.

Der var dog nogle ting, der irriterede mig ved denne bog.

Først og fremmest så er der for meget "Hannibal Lecter" meets "Seven" over den, for selv om jeg godt kan forstå Chris Carters trang til at få hovedpersonen Robert Hunter ud af sit sædvanlige miljø, så er det synd at det henleder tankerne til de to andre store værker.

Og så er der det med synsvinklerne. Havde jeg gjort det - uanset hvilken af de 8 redaktører jeg tidligere har arbejdet sammen med - var jeg blevet lynchet langsomt.
Chris Carter springer rundt mellem synsvinklerne så det er en lyst. Det er selvfølgelig godt at vide hvad de forskellige tænker i de forskellige situationer, men enten er man alvidende forfatter, eller også er man ikke. Og det bliver faktisk noget rod, synes jeg.

Slutteligt er der så også cliffhangerne. Jeg kan huske at jeg blev småirriteret over det allerede ved de foregående bøger. Det ER altså ikke nødvendigt at afslutte hvert eneste kapitel med en cliffhanger. Nogle gange er det også fint bare at fortsætte.

Nu lyder jeg enormt negativ, men jeg kan faktisk godt lide bogen. Jeg kan godt lide Chris Carters stil (hmm ... nu overvejer jeg så lige om det er fordi jeg ikke har læst andre krimier i lang tid end hans), og jeg er også glad for at have "læst op" på serien, så jeg er med igen. :-)

Forlag: Jentas
ISBN: 978-87-7677322-9
Sider: 377
Lydbog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar