tirsdag den 15. juli 2014

City Surfer - Bjarke Schjødt Larsen


12.000 har set vores seneste video. Trainsurfere fra hele verden. Nørder, der bare synes, det er sejt at se på. Tabere, der synes vi er psykopater, fordi vi gør det.

At hoppe på et tog i fuld fart med døden over og under en ... 

Måske har taberne ret.

Who gives a fuck?

YYYYYY


Jeg har kendt Bjarke Schjødt Larsen gennem flere år, og har læst nogle af hans uudgivne historier, og det har altid undret mig over at han ikke tidligere har fået sit romangennembrud. Måske er han bare en sen starter? ;-)
Nej, jeg driller bare. Det har undret mig, for han har helt klart talent, hvilket hans optagelse på forfatterskolen for børnelitteratur da også vidner om.

City Surfer er hans debutroman (han har tidligere udgivet en del noveller i antologier) og det er en billedroman (eller graphic novel, som det jo hedder i dag) i Turbines Dynamo-serie. En letlæsningsserie, der henvender sig til unge fra 10 år og opefter.
Så man kan vist godt sige at jeg er kommet lidt ud over mine læsemæssige comfort-zone her. Min egen datter er heller ikke nået til den alder, så jeg har ikke engang den reference.

Men det betyder ikke så meget, for selv uden at have stor kendskab til netop den genre, virker bogen her på mig som et helstøbt produkt.
Indbindingen er lækker i hårdt bind, papiret er tykt og i højglans, så illustrationerne virkelig kommer til sin ret, og hvad disse angår, så synes jeg at illustrator Søren Klok har fanget den rå tone og det barske emne ret godt med sin stil.

Bjarke Schjødt Larsen har med sin historie her skabt en meget barsk og dyster fremstilling af en subkultur i velsagtens alle større byer i Vesten. En subkultur, som de fleste af os "normale" voksne slet ikke kan relatere os til, og som vi håber på at vores børn aldrig nogen sinde støder på.
Det er en grum og spændende historie, der med garanti vil fange de unge læsere, for den rummer meget med ganske få virkemidler. En bog som også sagtens kan bruges til emnelæsning i skolen.
Og man skal ikke tage fejl af at det er ulige sværere at få ting til at fungere, når man kun må operere med et lavt lixtal, og det vidner om talent.

Forlag: Turbine
ISBN: 978-87-7141-542-1
Sider: 44 - illustrerede
Anmeldereksemplar - graphic novel



Ingen kommentarer:

Send en kommentar