onsdag den 29. juni 2011

Zanzan - Karri Olsdatter

Karri Olsdatter er også en af mine forfattervenner, så jeg har været vildt priviligeret. Ikke nok med at jeg har læst Zanzan mens den blev til, jeg har endda fået lov til at brokke OG skamrose den på samme tid, mens forfatteren nok har bandet mig langt væk. :)

Allerede dengang var jeg imponeret over bogen. Den berører meget væsentlige og essentielle emner. Om frihed, undertrykkelse, kærlighed, had, etik og moral. Om klasseskel, om udstødte, om alternative livsformer og levemåder ...

Jeg synes denne bog har alt, og den kan læses af både store børn og voksne. Alle kan uddrage noget fra den.

Nu lyder jeg selvfølgelig temmelig forudindtaget, hvad jeg måske også er, men hvis man læser nettets andre anmeldelser af Zanzan, så vil man kunne se at anmelderne er begejstrede.

Zanzan handler om storbondens datter Anna, en drømmer der trives i sit eget selskab, og som ikke følger strømmen, til sin mors store fortrydelse.

Den handler om Rham, den forældreløse taterknægt, der har uhyggeligt svært ved at acceptere at han forventes at føle sig mindre værd, bare fordi han er født som tater.

Og så handler den om Zanzan. Den smukke enhjørning, hvis mor døde for en krybskyttes kugler, og som danner forbindelsesled mellem Anna og Rham.

Det er en eventyrlig bog med en god historie, som rammer alle. Høj som lav.

Jeg skal selvfølgelig også lige huske at nævne at det er min søster; Tamara Lara, der har lavet den smukke forside til Zanzan.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar