mandag den 28. marts 2016

Farlig Sne & Gabet - Farlig Ferie #5 & #6 - Kirsten Ahlburg

Farlig Sne
På bunden af hullet ligger kælken og lillebror.
Der er flere meter ned. Jeg kan ikke nå ham.
Åh nej.
Tænk, hvis den løse sne begraver ham.





Gabet
Krokodillerne har fået mange måltider i dag. Godt for os!
Så er de nok ikke sultne mere. Det håber jeg!
Især da jeg ser lige ind i gabet på den ene krokodille!



Nu skal jeg prøve noget helt nyt her på bloggen. Nemlig at anmelde børnebøger.
Det burde egentlig ikke være så svært, for min datter er 8 nu, og jeg har læst temmelig en del bøger for og med hende.
Alligevel har jeg kredset lidt rundt om disse bøger et stykke tid.

Bøgerne her er en del af en serie kaldet "Farlig Ferie", hvoraf det er nummer 5 og 6, der er dumpet ned i min postkasse.
Det er hardbacks, lige som det skal være til børn, og nogle farverige illustrationer med klare farver, netop som jeg har observeret at min datter altid bedst har kunnet lide dem.

Først til historierne. Nu fremgår det ikke lige af bog nr. 5 og 6, hvor gammel hovedpersonen er, men ud fra illustrationerne at dømme er ham måske en 10 år gammel, her sidder jeg så som mor og tænker at det da godt nok er lidt voveligt at forældrene lader hovedpersonen tage sig af sin 3-4 årige lillebror, mens de selv daffer af for at køre på ski offpiste eller lader dem drage af sted i deres egen ambulance i et afrikansk land.
Det kan godt være mig, der er nærtagende her. ;-)

Nåh, historierne er om en familie på far, mor og to drenge, der tager på ferie, hvorpå de altid kommer ud i farlige situationer. I Farlig Sne forvilder de to drenge sig ud på egen hånd og falder i et hul og i Gabet er det en ballonflyvetur, der går galt.

Det hele ender selvfølgelig godt men det er som om der ikke er helt nok munterhed for at kunne opveje de lidt mørkere sider. I Farlig Sne fx er hovedpersonen ret bekymret for om forældrene er omkommet ved en lavine, hvilket jo er ret drastisk.
I Gabet når moren også både at brække et ben og forstuve en arm, og det brød min datter sig ikke om. Ikke at de kom til skade og at man var bange for at de var døde.

Så jeg er ked af at sige at de tog ikke min datter med storm, men hun er også en meget kræsen læser. Det kan godt være at andre børn i hendes alder (og måske lidt ældre, hvis de skal kunne læse dem selv), vil elske dem.

På positivsiden vil jeg så sige at jeg synes det er nogle gennemførte produkter. Det er lækre hardbacks, med gode illustrationer (også selv om min datter mente at faren var liiige rigelig Herkules-agtig ;-)).

Tak til forlaget Elysion for anmeldereksemplarer.

Forlag: Elysion
Sider 36 hver.
Anmeldereksemplarer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar